Sökning: "spelbaserat"

Visar resultat 11 - 15 av 42 uppsatser innehållade ordet spelbaserat.

  1. 11. Digitalt spelbaserat lärande i matematikundervisning : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Hammar; [2022]
    Nyckelord :digitalt spelbaserat lärande; matematik; motivation; elevutveckling; digitala spel;

    Sammanfattning : Digitalt spelbaserat lärande är ett aktuellt och växande fenomen som integreras i allt fler ämneni skolan. I denna översikt undersöks digitalt spelbaserat lärande koncentrerat till ämnet matematik. För att ge en nyanserad bild av forskningsfältet används artiklar med olika perspektiv på digitalt spelbaserat lärande i matematik. LÄS MER

  2. 12. Digitalisering, fallerande eller bestående? : En kvalitativ studie om hur lärare inom fritidshem förankrar den digitaliserade undervisningen i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Madicken Johansson; Eric Wiklund; [2021]
    Nyckelord :Lärande; kompetens; datorspel; digitala hjälp- och läromedel; digitalisering; spelbaserat lärande; digitala medier och verktyg; digital lärande miljö.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare inom fritidshem förankrar sina resonemang kring begreppen digitalisering och spelbaserat lärande, samt kartlägga användning av digitala hjälp- och läromedel i skolans verksamheter. I studien har vi en utgångspunkt att se från ett sociokulturellt perspektiv genom hela arbetet. LÄS MER

  3. 13. Spelbaserat lärande i matematikundervisning – En revolution eller oanvändbart? : En litteraturstudie kring spelbaserat lärande inom matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Johan Martinsson; [2021]
    Nyckelord :Spelbaserat lärande; matematikresultat; motivation; spelegenskaper;

    Sammanfattning : I denna litteraturstudie undersöks vilka egenskaper spel som används i spelbaserad undervisning bör ha för att motivera eleverna i deras matematikstudier och samtidigt främja deras studieresultat. Faktorer som elevernas ålder, tidigare matematikresultat och kön undersöks i de fall där det är möjligt för att se om spelets utformning kan påverka dessa grupper på olika sätt. LÄS MER

  4. 14. Minecraft i klassrummet : En studie av Minecraft som undervisningsverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Simon Tornberg; [2021]
    Nyckelord :digitalisering i skolan; digitala verktyg; gamification; Minecraft; spelbaserat lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om hur lärare kan använda Minecraft i sin undervisning av teknikämnet för elever i årskurs fyra till sex. Utifrån detta syfte formulerades två forskningsfrågor, vilka är: vad inom Minecraft bidrar till elevernas förståelse för tekniska lösningar och vad ser lärare för möjligheter för elevernas lärande genom att jobba med Minecraft. LÄS MER

  5. 15. Den som inte frågar får inget veta : Begreppsutveckling med hjälp av spelbaserat lärande för elever i åk 7-9 diagnostiserade med högfungerande autism.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Emma Frisk; Linda Hallengärd; [2021]
    Nyckelord :Begreppsutveckling; högfungerande autism; inkluderad undervisning; spelbaserat lärande;

    Sammanfattning : Tio teoretiska begrepp undervisades med hjälp av tre fasta spelbaserade arbetsmetoder i NO-ämnet kemi och arbetsområdet kroppens ämnesomsättning. Undervisningen genomfördes i två inkluderade elevgrupper bestående av elever med högfungerande autism. Efter genomförandet av arbetsmetoderna utfördes kvalitativa elevintervjuer. LÄS MER