Sökning: "spiral"

Visar resultat 11 - 15 av 411 uppsatser innehållade ordet spiral.

  1. 11. The quest for a classical bulge - a study of kinematics, abundances, and ages using microlensed dwarf stars and Gaia

    Master-uppsats, Lunds universitet/Astrofysik; Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Calum Kvernes Macpherson; [2023]
    Nyckelord :Bulge; Milky Way; Kinematics; Galpy; Dwarf Stars; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : Context: We present an kinematical analysis of 90 F and G type dwarf, turn-off, and subgiant stars in the Galactic bulge. These stars were observed with high-resolution spectrographs during gravitational microlensing events This allowed for their ages, abundances, and radial velocities to be ascertained while they were significantly brighter. LÄS MER

  2. 12. Den samtida och framtida brassbandskompositionen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Daniel Möllås; [2023]
    Nyckelord :musik; komposition; brassband; teststycke; musikalisk tolkning; induktiv ingång; hermeneutisk spiral; music; composition; brass band; test piece; musical interpretation; inductive approach; hermeneutic spiral; Performing Arts;

    Sammanfattning : Den samtida och framtida brassbandskompositionen" är ett examensarbete som syftar till att, utifrån ett tonsättarperspektiv, undersöka musik som är komponerad för brassbandstävlingar och identifiera de komponenter som behövs i både komposition och instrumentation för att skapa såväl en konstnärlig produkt som tävlingsförutsättningar. För att genomföra detta har författaren Daniel Möllås - tillika kompositionsstudent på Diplomprogrammet (Master II) vid Musikhögskolan i Malmö - besökt sju olika brassbandstävlingar i fem europeiska länder för att dels ta del av olika sorters tävlingsmusik, dels sätta in dem i de olika sammanhang som uppstår utifrån hur tävlingarna arrangeras på dessa platser. LÄS MER

  3. 13. Konfessionella friskolor : Extremism eller rätten att välja

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Gustav Kassman; [2023]
    Nyckelord :Agenda setting; Confessional schools; Freedom of choice; Mediatization theory; Spiral of Silence.;

    Sammanfattning : Independent confessional schools have been a heavily discussed subject in Sweden in recent years. At the same time, the spread of information is shifting more and more from the religious institutions themselves to be controlled by the media according to the mediatization theory. LÄS MER

  4. 14. Simulering av vattenburen golvvärme med finita elementmetoden : värmeavgivning vid olika mönster för rörläggning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Tillämpad materialvetenskap; Uppsala universitet/Byggteknik och byggd miljö

    Författare :Joakim Nyberg; [2023]
    Nyckelord :comsol; finite element method; multiphysics; multiphysics simulation; PDE; DE; FEM; 4GDH; governing equations; simulering; comsol; vattenburen golvvärme; golvvärme; FEM; finita elementmetoden; PDE; partiella differentialekvationer; fjärde generationens fjärrvärme; 4GFV; EAS; värmesimulering;

    Sammanfattning : This report formulates the boundary conditions and discretization method for conducting a simulation of heat with liquids and solids through the finite element method. It introduces the reader to the movement that is due today with optimization of heat transport and mitigation generally described as the fourth generation of district heating. LÄS MER

  5. 15. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karolin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Astronomy; Misconceptions; Educational Research; Science Education; High School Students; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER