Sökning: "språk svårigheter i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden språk svårigheter i klassrummet.

  1. 1. Social integration av barn med autism i den svenska kommunala grundskolan - Sociala relationer och acceptans mellan barn

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Cabdinasir Mohamed; [2024-02-14]
    Nyckelord :Social integration;

    Sammanfattning : Sedan 2011 allt fler barn med autism tas emot idag i den svenska grundskolor eftersom de inte längre har rätt till grundsärskolan utan signifikanta intellektuella funktionsnedsättningar (SFS, 2010:800). Dock, vissa studier har visat att barn med autism i grundskolan är ensamma och är mindre accepterade av sina kamrater (Chamberlain et al; 2007). LÄS MER

  2. 2. Grepp om begrepp : En studie av lärares problembilder och deras lösningsförslag i språk- och kunskapsutvecklande arbete.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Eva Sundquist; [2023-08-18]
    Nyckelord :språk- och kunskapsutvecklande undervisning; svenska som andraspråk; fokusdiskussion; lärarroll; kollegialt lärande; begreppsformulering; svårighet; lösningar; hinder;

    Sammanfattning : Studien bygger på en fallstudie av fyra lärares reflektioner om språk- och kunskapsutvecklande arbete. Lärarna har svarat på hur de kan arbeta språk- och kunskapsutvecklande med eleven i fokus. LÄS MER

  3. 3. Lärares arbete med begreppsförståelse i matematikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Marie Clarinsson; Sandra Christensen; [2023]
    Nyckelord :Matematisk begreppsförståelse; matematisk språkutveckling; mediering; scaffolding; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Problemet som vi har sett ute i matematikklassrummen är att eleverna har svårigheter med att använda och uttrycka sig korrekt med de matematiska orden och begreppen. Syftet med den här studien har därför varit att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 arbetar språk­utvecklande med matematiska ord och begrepp i undervisningen för att utveckla elevers mate­matiska begreppsförståelse. LÄS MER

  4. 4. ”Okej, då vill jag ha en säkerhetsvakt” : Bildlärares erfarenhet av det som visar sig i mötet mellan lärare, elever och samtidskonst på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Madeleine Jonasson; [2023]
    Nyckelord :samtidskonst; bildämnet; kontroversiella samtalsämnen; demokratisk kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa förståelse för bildlärares erfarenhet av det som visar sig i mötet mellan bildlärare, elever och samtidskonst i klassrummet. Frågeställningarna som studien baseras på är hur bildlärare använder sig av samtidskonst i klassrummet, vilka erfarenheter de har av att utveckla elevers demokratiska kompetens med hjälp av samtidskonst och vilka möjligheter och svårigheter de erfar i detta arbete. LÄS MER

  5. 5. Elever i skrivsvårigheter på högstadiet  - svensklärares undervisning och samverkan med speciallärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Pettersson; Malin Larsson; [2022]
    Nyckelord :extra anpassningar; Not-So-Simple View of Writing; skrivsvårigheter; skrivundervisning; speciallärare;

    Sammanfattning : När elever lämnar grundskolan ska de ha utvecklat en adekvat skriftlig förmåga för vidare studier och arbetsliv. Många elever har skrivsvårigheter och behöver mer stöttning under lärandeprocessen, vilket kan vara en utmaning för lärarna. LÄS MER