Sökning: "språkstimulering"

Visar resultat 11 - 15 av 80 uppsatser innehållade ordet språkstimulering.

  1. 11. Barns språkstimulering i utomhusmiljö : Ur ett förskollärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Elin Lundberg; Cecilia Östby Myrgren; [2019]
    Nyckelord :Children s language development; outdoor environment; preschool teacher; social-cultural theory and talking; Barns språkutveckling; förskollärare; samtal; sociokulturell teori; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Språket ses enligt den sociokulturella teorin som nyckeln till allt lärande. Barn lär sig sitt språk i samspel med andra och i sociala sammanhang. Förskolan blir av stor betydelse för barns språkutveckling då barn spenderar mycket tid på förskolan. LÄS MER

  2. 12. Språklig sårbarhet i förskolan : Pedagogers upplevelser av barn i språklig sårbarhet och tillgängliga lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelina Boman; Somayeh Bozaghian; [2019]
    Nyckelord :Förskola; språklig sårbarhet; lärmiljöer;

    Sammanfattning : Språkets utveckling är en av de stora förändringarna i livet. När vi kan kommunicera med varandra och göra oss förstådda blir händelser i livet meningsfulla. Ett nytt begrepp, språklig sårbarhet, kommer att presenteras och lyftas genomgående under arbetet. LÄS MER

  3. 13. Musik för språkutveckling : En studie om vikten av didaktiskt arbete med musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ludvig Marklund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om förskollärares uppfattning om musik som didaktiskt verktyg i förskolan, med fokus på att stimulera språkutvecklingen hos barn. Frågeställningarna var riktade emot hur förskollärare uppfattar att de arbetar med musik som ett didaktiskt verktyg i förskolan med inriktning på språkutveckling och vilka faktorer som kan komma att påverka musikens roll som didaktiskt verktyg för språkstimulering. LÄS MER

  4. 14. "Det är en glädje att se barnens språkutveckling tillsammans med andra vid måltiden" : Förskollärares upplevelser av språkstimulering i måltidssituationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sanna Lundberg; Johanna Olsson; [2018]
    Nyckelord :Måltid; Språkstimulering; Språkutveckling; Samtal; Förskollärare; Fenomenologi; Förskola; Rutinsituation;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att synliggöra förskollärares upplevelser av språkstimulering i måltidssituationer på förskolan. Studien är kvalitativ med en fenomenologisk ansats, där semistrukturerade intervjuer med förskollärare ligger till grund. Intervjuer har genomförts på fyra olika förskolor, med sex förskollärare. LÄS MER

  5. 15. Utveckla ordförrådet hos toddlarna med populära småbarnslekar som utgångspunkt : En didaktisk handbok för pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Kahlbom; [2017]
    Nyckelord :toddlare; yngre förskolebarn; språkstimulering; språkutveckling; lärande; ordförråd; förskola;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för detta arbete är att medvetandegöra och inspirera pedagoger i förskolan hur man kan använda sig av populära småbarnslekar för att utmana toddlarnas ordförråd. Med begreppet toddlare menas barn mellan 1 och 2,5 år. LÄS MER