Sökning: "språkutveckling och teckenkommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden språkutveckling och teckenkommunikation.

  1. 1. Teckenkommunikation - ytterligare ett sätt att kommunicera : En kvalitativ intervjustudie om kommunikation i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnéa Adelgren; Frida Lundqvist; [2019]
    Nyckelord :Kommunikation; Teckenkommunikation; TAKK; Förskola;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att utveckla kunskap om förskollärares användning av teckenkommunikation i förskolan. Frågeställningarna vi har i vår studie är: hur motiverar förskollärarna användandet av teckenkommunikation samt hur beskriver förskollärarna att de använder teckenkommunikation på förskolan? Studien är genomförd med kvalitativa intervjuer av förskollärare som valts ut för att de har erfarenhet av teckenkommunikation. LÄS MER

  2. 2. Barn med språkstörning : Hur arbetar förskolan för att stödja barn med språkstörning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Bulut Dilber; [2018]
    Nyckelord :Språkstörning; språkutveckling; teckenkommunikation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskolor i en medelstor kommun arbetar för att stödja barn med språkstörning och vilka stöd som finns att tillgå för att utveckla språket hos barn med språkstörning.  Studien  har  utgått  från  frågeställningarna;  Vilka  specialpedagogiska  insatser finns det  i förskolan  för barn med språkstörning? och  Hur arbetar förskolan för att utveckla språket  hos  barn  med  språkstörning?  Studien  är  kvalitativ,  vilket  innebär  att  kvalitativa intervjuer har genomförts. LÄS MER

  3. 3. Användandet av teckenkommunikation som stöd i förskolan : TAKK Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anna Kjerstensson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; gest; språkmiljö; språkutveckling; TAKK; tecken; teckenspråk;

    Sammanfattning : Tecken och gester är något vi daglien använder vid kommunikation. Vid teckenkommunikation som stöd i förskolan kan TAKK användas som ett verktyg. TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) hjälper barn med språkliga och verbala kommunikativa svårigheter att kommunicera och uttrycka sig. LÄS MER

  4. 4. Teckenkommunikation -TAKK- i förskolan : - En studie om hur och varför förskolan använder teckenkommunikation i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Margaronis; Maria Sollerman; [2014]
    Nyckelord :Teckenkommunikation; TAKK; Förskola; Kommunikation; Språk;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på att teckenkommunikation kan stimulerar barns språkutveckling. Hur använder sig då pedagogerna av teckenkommunikation som hjälpmedel i verksamheten? Studien är genomförd med observation samt djupintervjuer vid insamlandet av empiri för att kunna utröna mönster i materialet. LÄS MER

  5. 5. Barns användning av tecken i sin kommunikation och föräldrars syn på användning av TAKK i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Pernilla Lindén; [2013]
    Nyckelord :TAKK; föräldrar; kommunikation; språk; förskola;

    Sammanfattning : TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) är en metod som används speciellt till hörande barn med behov av stöd i sin kommunikation men TAKK används även nu allt oftare på förskolor för att det kan gynna alla barn även de utan behov av stöd. Barn får både höra det talade språket samtidigt som de får möjligheten att känna orden med hjälp av sina händer. LÄS MER