Sökning: "språkutveckling på förskolan malmö högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden språkutveckling på förskolan malmö högskola.

  1. 1. Barns musikskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Stålhammar; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Musik; Kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie har uppkommit genom mitt egna genuina intresse för musik och för musicerande aktiviteter tillsammans med barn i förskolan. Syftet med denna studie är att undersöka barns musikskapande i förskolan och hur musik kan användas som ett didaktiskt medel. Studien berör barn i åldrarna 3-6 år. LÄS MER

  2. 2. Musiken har ett rytmiskt driv i språket -en kvalitativ studie om musikens påverkan på den tidiga språkutvecklingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Thern; Sophie Nilsson; [2017]
    Nyckelord :barn; förskola; musik; pedagog; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra hur musiken i förskolan kan fungera som verktyg för barnets språkutveckling samt att undersöka ett urval av pedagogers syn på detta. Det empiriska materialet har vi fått fram genom att intervjua verksamma förskollärare samt genom att observera musikaktiviteter på en förskola i södra Skåne. LÄS MER

  3. 3. Vad hände sedan? En kvalitativ studie om hur några förskolor inkluderar modersmålet i sitt arbetssätt utifrån Malmö stads språkpolicy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Larsson; Nathalie Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Arbetssätt; förskola; inkludering; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att få en ökad kunskap för hur pedagoger förhåller sig till Malmö stads språkpolicy, samt hur modersmålet inkluderas i arbetssättet. Vi har Vygotskijs sociokulturella perspektivet som vår teoretiska utgångspunkt. Barns lärande utgörs av interaktion i samband med miljön. LÄS MER

  4. 4. Läs för mig En studie om hur förskolan arbetar med barnlitteratur Read to Me A study of how Preschools work with children’s literature

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Marie Lidström; Therese Kronkvist; [2017]
    Nyckelord :förskola; litteratur; samspel; sociokulturellt perspektiv och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur man använder sig av litteratur i förskolan och ta reda på pedagogernas syn på arbetet med litteraturen i ett språkutvecklande syfte.Vi har observerat läsmiljön på olika förskolor samt intervjuat pedagoger för att få ett material att arbeta med. LÄS MER

  5. 5. Hur arbetar pedagoger med barns språkutveckling för att stärka deras språk?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jeanette Ahlman; Pernilla Bengtsson; [2017]
    Nyckelord :Metod; Miljö; Pedagoger; Språkutveckling; Verktyg;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta arbete är att ta reda på hur pedagoger arbetar med barns språkutveckling, för att få en djupare inblick i vilka metoder som pedagogerna använder. Vi har använt oss av observationer och intervjuer som metod när vi har samlat in materialet till vår forskning. LÄS MER