Sökning: "stimulans"

Visar resultat 21 - 25 av 514 uppsatser innehållade ordet stimulans.

  1. 21. UTSTÄLLNINGSBESÖK SOM PEDAGOGISK FUNKTION : bildlärares uppfattningar om besök på konstutställning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Estella Burga; [2023]
    Nyckelord :bildundervisning; estetiska lärprocesser; funktioner; konst; utställning;

    Sammanfattning : Att möta konst är centralt i bildämnet och ett sätt att göra det är att besöka konstutställningar. Syftet med studien har varit att fördjupa kunskapen om hur och varför bildlärare på gymnasiet använder besök på konstutställningar i sin undervisning. LÄS MER

  2. 22. Jag tycker verkligen att testbaseratlärande ger effekt… : En studie om testbaserat lärande: Lärares uppfattning och erfarenhet efter implementering av testbaserat lärande (årskurs 2-5) samt effekten av testbaserat lärande i matematik (årskurs 4-5), med ett delvis inflätat lärande som arbetssätt.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linda Svenmar; [2023]
    Nyckelord :Retrieval practice; highly effective method; encoding; consolidation; selection; testing effect; interleaved practice; Testbaserat lärande; högeffektiv inlärningsstrategi; inkodning inlärning; konsolidering lagring; framplockning; testeffekten; inflätat lärande;

    Sammanfattning : Resultat från TIMS (Trends in International Mathematics and Science Study, 2019) visar att svenska elever presterar under genomsnittet i matematik både i årskurs fyra och i årskurs åtta. År 2020 sammanfattade Skolinspektionen tre områden som är avgörande för bättre kvalitet i skolan och som sammanfaller väl med bland annat testbaserat lärande. LÄS MER

  3. 23. Att styra sin egen tid : En kvalitativ uppsats om pensionärers upplevelser om övergången från arbetslivet till pensionen.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Simone Ståhlnacke; [2023]
    Nyckelord :pensionärer; interaktionsritualer; känsla av frihet; emotionell energi; social stimulans;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to obtain an in-depth understanding of how the transition from the working life to the life as a retired person was experienced by different elderly in the ages between 60-80 years. To answer the purpose, three questions was designed, how is the transition experienced between working life and retired life? How is social life experienced after retirement? What does social activities has for importance in retirees lives and how does it affects the emotional energy? To get an answer to this, a qualitative study was conducted with semi-structured interviews. LÄS MER

  4. 24. ”Skola är något vi gör tillsammans” : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers uppfattningar och erfarenheter av samverkan och stödinsatser på gymnasieskolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Emma Bovin; Marta Möller; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; Gymnasieskolan; Ledning och stimulans; Samverkan; Stödinsatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Bovin, Emma och Möller, Marta (2023). ”Skola är något vi gör tillsammans”. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 25. Förskolans rumsliga miljö : En studie utifrån färgens betydelse för barn i ett rumsligt perspektiv på förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Jenny Hagman; [2023]
    Nyckelord :Architecture; color; interiordesign; spatial environment; children; color experience; interior architecture; color psychology; design; spatiality; room experience; Arkitektur; färg; inredningsdesign; rumslig miljö; barn; färgupplevelse; inredningsarkitektur; färgpsykologi; design; rumslighet; rumsupplevelse.;

    Sammanfattning : Färger som vi omges av påverkar oss i det vardagliga livet. Vi reagerar olika på färger som finns i ett rum utifrån färgens intensitet, textur och hur ljuset faller in. Däremot är färgen likaså ett subjektivt fenomen som förankras till våra preferenser och känslor. LÄS MER