Sökning: "stimulated-recall-intervjuer"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet stimulated-recall-intervjuer.

  1. 1. “Det är lite krångligt att tänka det inne ihjärnan” : Estetiska uttrycksformer i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Clara Jensen; [2022]
    Nyckelord :Dewey; Estetiska uttrycksformer; Lärande; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : I denna fallstudie undersöks samspelet mellan estetiska uttrycksformer och det matematiska lärandet med en kvalitativ ansats. Syftet med studien är att undersöka vilken funktion estetiska uttrycksformer har och hur lärare och elever beskriver estetiska uttrycksformer som en del av matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Vilken vacker klang hon har! : En intervjustudie kring begreppen klang, timbre och klangfärg hos sopraner

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Hedda Lund Andersen; [2019]
    Nyckelord :timbre; vocal color; tone color; soprano; teaching; university; stimulated recall-interwievs; multimodality; design theory; klang; timbre; klangfärg; sopran; undervisning; högskola; stimulated recall-intervju; multimodalitet; designteori;

    Sammanfattning : I föreliggande studie är syftet att studera några högskolelärares upptattningar angående-, innebörden av och arbete med en sopranklang på en högskolenivå. Tidigare litteratur och forskning visar på olika svar om hur begreppet kan användas, innebörden av begreppet samt nyanseringen av begreppen klang, timbre och klangfärg. LÄS MER

  3. 3. Flöjtlärares användning av rytmikinspirerad undervisning : en intervjustudie utifrån ett designteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Anna Pettersson; [2017]
    Nyckelord :Eurhythmics; flute; stimulated-recall interview; multimodality; design theory perspective; Rytmik; tvärflöjt; stimulated-recall-intervjuer; multimodalitet; designteoretiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få insikt i och identifiera lärares arbete kring rytmik och hur det inkluderas i individuell tvärflöjtsundervisning på musikskolan. I bakgrundskapitlet beskrivs Dalcroze-metoden och tidigare forskning om rytmik. LÄS MER

  4. 4. Ämnesinriktad lek i förskolan : Kvalitativ fallstudie av hur förskollärare kombinerar lek och ämnesinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Helen Nilsson; Anna Rudén; [2011]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; lek; ämnesinnehåll; lek.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att studera hur förskolans lärare i en lek och lärandesituationarbetar med att kombinera ett ämnesinnehåll i leken. I den nya skollagen som togs ibruk 2011 har begreppet undervisning även använts när det gäller förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Är språkväxling ett tecken på dålig kunskap i det ena språket? : - En studie om tvåspråkighet med fokus på två arabisktalande barn i Sverige

    Magister-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Mirna Mneimné; [2010]
    Nyckelord :Kodväxling; Tvåspråkighet; Identitet;

    Sammanfattning : Följande studie handlar om tvåspråkighet och syftar till att öka förståelsen kring tvåspråkiga barns språkliga värld. Empiri har samlats in från både videoobservationer och stimulated recall intervjuer med två arabisktalande barn i Sverige. LÄS MER