Sökning: "subjektiv förankring"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden subjektiv förankring.

  1. 6. ”att kliva in i en läsande värld kan vara svårt nog” – Lärares reflektioner om elevers möte med äldre skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Sandman; [2019]
    Nyckelord :föreställningsvärldar; kulturella glapp; litteraturdidaktik; litteraturpedagogik; litteraturundervisning; repertoarer; rutinisering; stöttning; subjektiv förankring; textval; transaktion; äldre skönlitteratur; ämneskonceptioner;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som har syfte att undersöka lärares reflektioner gällande mötet mellan elever och äldre skönlitteratur samt hur eleverna kan stöttas i mötet. Arbetet utgår från tre frågeställningar: 1.) Hur reflekterar lärare om elevers möte med äldre skönlitteratur? 2. LÄS MER

  2. 7. Att läsa eller icke läsa…? : En litteraturstudie om skönlitteraturens legitimitet i undervisningen i grundskolans åk 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Lesniak; [2019]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; Litteraturdidaktik; Skönlitteratur; Syfte; Lärare; åk 7-9;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka hur skönlitteraturen legitimeras i svenskundervisning för årskurs 7-9 utifrån befintlig forskning inom ämnet. Studien tar sin utgångspunkt i följande två frågeställningar: Varför ska elever arbeta med skönlitteratur i skolan? Vad menar forskning att undervisning i skönlitteratur ska utveckla hos eleverna? Eftersom denna studie är en litteraturstudie har aktuell forskning valts ut utifrån bestämda begränsningar. LÄS MER

  3. 8. Subjektiv förankring eller inte? : Om litteraturdidaktik i gymnasieskolan: en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Jessica Mattsson; [2018]
    Nyckelord :subjektiv förankring; subjektiv relevans; erfarenhetspedagogik; sociokulturellt perspektiv; efferent och estetisk läsning; allmän och litterär repertoar;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att analysera och utvärdera de argument som presenterats i tidigare forskning för och emot subjektiv förankring som litteraturdidaktisk strategi och metod, samt att se om det i tidigare forskning framkommer något alternativ till subjektiv förankring. Tidigare forskning visar att subjektiv förankring förekommer i stor utsträckning, samt att subjektiv förankring är nära förknippat med en matchning av allmän och litterär repertoar. LÄS MER

  4. 9. ”Böcker kommer inte att hjälpa oss” Om attityder till läsning hos tjejer på yrkesförberedande progam

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Berg; Anna Törner; [2017]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; kollisioner; kulturellt kapital; litteraturläsning; matchning; motivation; repertoarer; skönlitteratur; spänningsfält; subjektiv förankring; subjektiv relevans; tjejer; yrkesgymnasium;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att förstå vad tjejer på yrkesprogram tycker om läsning och vad de eventuellt läser och vill läsa i skolan och på fritiden. Våra frågeställningar är följande: Vad tycker tjejer på yrkesprogram om läsning och vad vill de läsa? Hur skiljer sig tjejernas läsning på fritiden från den i skolan? Vårt resultat är baserat på intervjuer med fyra tjejer på vård- och omsorgsprogrammet som vi analyserar utifrån flera olika teoretiska perspektiv. LÄS MER

  5. 10. Vindkraftens visuella påverkan på landskapet : med utgångspunkt i tre olika tidsepoker

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Ludvig Bratt; [2016]
    Nyckelord :vindenergi; väderkvarn; energistransformation; energiövergång; förnyelsebar energi; förändringar; landskap; delaktighet;

    Sammanfattning : Vi genomgår just nu i Sverige liksom i flera andra länder i världen en energitransformation från fossila bränslen till förnyelsebar energi. Den här uppsatsen utforskar hur energitransformationen och mer specifikt vindkraften kommer uppfattas i landskapen ur en visuell synvinkel. LÄS MER