Sökning: "svarstid"

Visar resultat 21 - 25 av 95 uppsatser innehållade ordet svarstid.

  1. 21. LAGRING AV BILDER I BLOB-FORMAT I MYSQL, MARIADB OCH POSTGRESQL : Jämförelse av svarstider vid bildhantering mellan MySQL, MariaDB och PostgreSQL

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Martin Magnusson; [2021]
    Nyckelord :MySQL; MariaDB; PostgreSQL; BLOB;

    Sammanfattning : Den här studien jämför bildhanteringsprestanda mellan tre olika relationsdatabashanterare.MySQL, MariaDB och PostgreSQL jämförs för att se vilken databashanterare som kan hämtabilder med kortast svarstid. LÄS MER

  2. 22. Rendering av visualiserad finansiell data på klienten och servern : Visualisering av finansiell data som renderas på klienten och servern med React och Python

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Viktor Salmi; [2021]
    Nyckelord :Visualisering; rendering; React; Python; klient; server;

    Sammanfattning : I takt med den ökande digitaliseringen i samhället genererar företag stora mängder data varje dag. För att skapa förståelse kring datan är det viktigt att den blir visualiserad. Aktier och tillhörande finansiell information är en komplex typ av data och med hjälp av linjediagram blir det möjligt att visualisera denna data. LÄS MER

  3. 23. Jämförelse mellan Joomla och React.js utifrån svarstid på en bokhandel webbsida

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Abukar Ahmed; [2021]
    Nyckelord :React; Joomla; Bootstrap; e-commerce; bokhandel;

    Sammanfattning : I denna studie jämförs JavaScript-biblioteket React mot Joomla på en e-commerce webbsida. Tillämpningen på e-commerce webbsidan är bokhandel. I implementationen skapades det två webbsidor. En med React och den andra med Joomla. LÄS MER

  4. 24. Design av chatbots för SMF : Ett kundserviceperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Joakim Vescovi; Farah Mohammed; Daniel Bayard; [2021]
    Nyckelord :Chatbot; Customer service; SME Small and medium-sized enterprises ; Design principles; Design Science Research; Action Design Research; Chatbot; Kundservice; SMF Små och medelstora företag ; Designprinciper; Design Science Research; Action Design Research;

    Sammanfattning : Chatbots är mjukvarubaserade system som syftar till att simulera konversation mellan olika aktörer med hjälp av text och/eller tal. Vanliga användningsområden för en chatbot är exempelvis kundservice, marknadsföring och underhållningssyften. LÄS MER

  5. 25. Jämförelse mellan graf- och relationsdatabas : En studie av prestanda vid sökning av kortaste vägen mellan två givna platser i ett rälsbundet nätverk

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Jimmy Nilsson; Johan Hansson; [2021]
    Nyckelord :Relational Database; Graph Database; SQL Server; Neo4j; Comparison; Performance; Response Times; Relationsdatabas; Grafdatabas; SQL Server; Neo4j; Jämförelse; Prestanda; Svarstider;

    Sammanfattning : Traditional relational databases store data in tabular form and have existed for several decades. The new requirements for data such as high availability and scalability have led to an increase in NoSQL databases in popularity. LÄS MER