Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. Guldkompassen : En vägvisare för hur populärkultur kan användas som komplement till det centrala innehållet i religionskunskap 1 i svenska gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tobias Svensson; Deniz Yeniler; [2017]
    Nyckelord :Guldkompassen; stoft; kyrkan; religionskritik; religionskunskap;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker boken och filmen Guldkompassen av Philip Pullman utifrån de delar av deras innehåll som behandlar tro och religiositet. Boken utgör den första delen av en fantasy-trilogi skriven för unga vuxna med uttalat religionskritiskt innehåll som har rönt stora framgångar och belönats med flertalet priser. LÄS MER

  2. 22. Islamofobi – fördomar om muslimer eller kritik av islam? : En pragmadialektisk analys av debatter om islamofobi

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :John Olin; [2017]
    Nyckelord :Islam; Islamofobi; Sam Harris; Ben Affleck; Helle Klein; Christer Sturmark;

    Sammanfattning : I ett avsnitt av talkshowen Real Time with Bill Maher utbröt en spontan, hetsig diskussion mellan skådespelaren Ben Affleck och filosofen/författaren Sam Harris. Harris var inbjuden till programmet för att diskutera sin nya bok om spiritualitet, men kort efter att Harris anslutit sig till panelen med gäster så kom istället samtalet att kretsa kring islam och islamofobi. LÄS MER

  3. 23. Lätt att läsa...eller? : En analys av en lättläst skönlitterär bok.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ekaterini Arnesson Koutsouridou; [2017]
    Nyckelord :Läsning; lättläst; lässvårigheter; skönlitteratur; illustrationer;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to investigate the simplifications that result when a work of fiction is adapted for easy reading by pupils with reading difficulties. A subsidiary aim is to examine how text and pictures relate to each other in the easy-to-read book. The material is analysed and divided into categories that exist for easy-to-read books. LÄS MER

  4. 24. Ordklasser, läsbarhet, syntax och meningsbyggnad i lättlästa böcker. En jämförande studie av fyra lättlästa böcker och deras språkliga uppbyggnad

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Gabriela Zivlak Pflügler; [2016-07-11]
    Nyckelord :lättläst; ; substantiv; verb; bisatser; ord- och meningslängd; läsbarhetsindex;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar språkliga aspekter i lättlästa böcker. Syftet är att karakterisera hur lättlästa böcker ser ut, samt vad som utmärker de lättlästa böckerna med avseende på vissa språkliga aspekter. LÄS MER

  5. 25. Ska läsförståelsen vara ett hinder för kunskapsinhämtningen? – En jämförande analys av läromedel i kemi

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Denise Brodin; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractExamensarbete inom lärarutbildningen Titel: Ska läsförståelsen vara ett hinder för kunskapsinhämtningen? –En jämförande analys av läromedel i kemi. Författare: Denise BrodinTermin och år: Vt 2016 Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: Lena OlssonExaminator: Marie CarlsonRapportnummer: VT16-2480-03 Nyckelord: Läromedel, läromedelsanalys, lättläst, lightbok Sammanfattning Resultaten från senaste PISA-undersökningen, 2012, visar att svenska elevers kunskaper i no-ämnen och läsförståelse sjunkit. LÄS MER