Sökning: "svenska för invandrare"

Visar resultat 31 - 35 av 614 uppsatser innehållade orden svenska för invandrare.

  1. 31. Högutbildade invandrares upplevelser av sin situation på den svenska arbetsmarknaden : En kvalitativ studie om faktorer som står för högutbildade invandrares integration på den svenska arbetsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Nouha Alessa; [2023]
    Nyckelord :labor market; capital; employment; highly educated immigrants; stigma; arbetsmarknad; högutbildade invandrare; kapital; stigma; sysselsättning;

    Sammanfattning : According to several studies, it is difficult for highly educated immigrants to find a job that match their education. A large number of them are forced to work in low-skilled jobs to cope with their daily lives. In this study, I will examine highly educated immigrants experience of their situation in the Swedish labor market. LÄS MER

  2. 32. Betydelsen av Feedbackens Tidpunkt i Intelligenta Datorstödda Språkinlärningssystem : En Analys av Andraspråksinlärning och Arbetsmarknad

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Antonia Drevenlid; Erik Lekman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis investigates the use of chatbots as computer-assisted language learning tools to enhance language proficiency, particularly for immigrants learning Swedish in Sweden. While traditional language courses like ”Swedish for Immigrants” are available, additional resources are needed to complement and optimize language learning experiences. LÄS MER

  3. 33. Muntlig interaktion med fokus på aktivt lyssnande : En komparativ studie av svenska som invandrare och yrkesutbildning för invandrare med integrerad språkutbildning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Sabrin El-hasi; Madeleine Grübb; [2023]
    Nyckelord :Aktivt lyssnande; muntlig interaktion; kommunikativ kompetens; interaktionell kompetens; somkonstruerande samtalsturer; uppbackningar; turtagning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ studie som ämnar att undersöka och jämföra den övergripande förmågan i muntlig interaktion hos studerande på vuxenutbildningen inom svenska som invandrare och yrkesutbildning med integrerad språkundervisning som läste på nivån motsvarande sfi–kurs D. Studiens syfte är att bidra till forskningsluckorna inom SLA och teorier om samtalsturer. LÄS MER

  4. 34. Kroppen, det gemensamma språket : En kvalitativ undersökning om SFI-lärares upplevelser kring de sociala interaktionerna med sina elever, och vilka eventuella svårigheter lärarna upplever i arbetet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lisa Eriksson; Matilda Worrings; [2023]
    Nyckelord :Body language; communication; interaction order; SFI-teacher; social interaction; Interaktionsordning; kommunikation; kroppsspråk; SFI-lärare; social interaktion;

    Sammanfattning : The refugee crisis in 2015 resulted in larger classes, which in turn demanded increased resources in second language learning in Sweden. The purpose of the study is to investigate swedish for immigrants [SFI] teachers' experiences of the social interaction with their students, as well as potential difficulties that may arise at work. LÄS MER

  5. 35. Det är bara ett språk jag inte har En kvalitativ intervjustudie om upplevelsen av Vuxenutbildningen i Svenska för invandrare ur ett deltagarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Malin Stoetzer; [2022-02-17]
    Nyckelord :SFI; deltagarperspektiv; integration; erkännande; postkolonialism;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur upplevelsen av Vuxenutbildningen i Svenska för invandrare beskrivs av tidigare deltagare efter ett visst antal år i Sverige, utifrån en distans till upplevelsen. Materialet utgjordes av sex personer födda i mellanöstern med eftergymnasial utbildning från sitt ursprungsland, vilka har levt i Sverige mellan fyra till sex år efter avslutad SFI-utbildning. LÄS MER