Sökning: "svenska som andraspråk och mångkulturella."

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden svenska som andraspråk och mångkulturella..

  1. 1. En studie om integration i förskolan och inkludering av barn med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Yasmin Aluuan; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; Språkinlärning; svenska som andraspråk och mångkulturella.;

    Sammanfattning : Abstract: Denna studie har som syfte att undersöka hur förskollärare förhåller sig och arbetar med inkludering av barn med svenska som andraspråk och om det går att förbättra deras inkluderande arbetssätt.Undersökningen använder en kvalitativ forskningsmetod där individuella intervjuer analyseras med etablerade teorier i språkinlärning och inkludering av flerspråkiga barn som inte pratar svenska. LÄS MER

  2. 2. Litteratururval och modersmålets legitimitet : kritisk diskursanalys avtvå läroböcker för kursen SVA1

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anneli Hallbjörk; [2022]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Gymnasiet; Icke-västerländsk skönlitteratur; Postkolonial litteraturteori; Kritisk diskursanalys; läroböcker; modersmålets legitimitet;

    Sammanfattning : Skolverket menar att Sverige är en del av en globaliserad värld. I styrdokumenten för SVA1 poängteras vikten av att SVA-elever möter både skönlitteratur från olika kulturer och litteratur översatt till svenska från deras modersmål. LÄS MER

  3. 3. Historieundervisning i det mångkulturella klassrummet : En kvaliativ studie i hur ämneslärare i historia anpassar sin undervisning till elever med svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Cornelia Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :students with Swedish as a second language; adjusments; the socio-cultural perspective; history didactic perpspective; history; elever med svenska som andraspråk; anpassningar; det sociokulturella perspektivet; historiedidaktiska perspektivet; historia;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskade hur ämneslärare i historia anpassar sin undervisning till elever med svenska som andraspråk. Uppsatsens syfte var att undersöka vilka anpassningar som utförs i klassrummet, vilka resultat lärarna ansåg sig få av anpassningarna, men även var lärarna hade fått sina erfarenheter i hur man anpassar undervisning till elever med svenska som andraspråk. LÄS MER

  4. 4. Digital kamratrespons i svenska som andraspråk : Design för ökat kollaborativt lärande inom mångkulturell vuxenutbildning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Veronica Granlund; [2021]
    Nyckelord :Digital peer response; Swedish as a second language; computer supported collaborative learning; computer assisted language learning; Digital kamratrespons; svenska som andraspråk; datorstött samarbete för lärande; datorstödd språkinlärning;

    Sammanfattning : Corona-pandemin har påverkat utbildningen på många sätt, inte minst för dem som studerar svenska som andraspråk. Interaktion, kommunikation och kollaborativt lärande är viktiga delar av språkinlärning och något som blivit lidande av den påtvingade distansundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares förhållningssätt och arbetssätt för att stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn : En kvalitativ intervjustudie med fyra förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jehan Ahmad Bouzan; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; andraspråk; språkutveckling; pedagogers förhållningssätt; språkutvecklande praktiker; kvalitativa metoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att få kunskap om hur pedagoger arbetar för att främja och utveckla svenska språket hos barn som har svenska som andraspråk. För att uppnå studiens syfte genomfördes halvstrukturerade intervjuer med fyra förskollärare från två olika flerspråkiga och mångkulturella förskolor. LÄS MER