Sökning: "systemteori förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 80 uppsatser innehållade orden systemteori förskola.

  1. 21. Från förskola till förskoleklass : – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Annette Cartner; Marina Andreasson; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; förskoleklass; pandemi; specialpedagog; överlämning;

    Sammanfattning : Andreasson, Marina & Cartner, Annette (2022). Från förskola till förskoleklass – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 22. Barngruppsstorlekens påverkan : En intervjustudie om förskollärares upplevelser av barngruppsstorlekens påverkan på det pedagogiska arbetet med särskilt fokus på barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jennifer Andersson; Jessica Zetterberg; [2022]
    Nyckelord :Barngruppens storlek; förskola; pedagogiskt arbete; ekologisk systemteori; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Genom våra erfarenheter och genom hela utbildningen har vi läst och erfarit vad barn behöver för att lära och utvecklas. En aspekt som vi uppmärksammat är att barnantalet i en barngrupp kan vara av betydelse, både för det pedagogiska arbetet i förskolan samt för alla barnsutveckling och lärande, vilket också är studiens syfte. LÄS MER

  3. 23. ”…i Sverige finns det ingen likvärdighet…” En studie om huvudmannens uppdrag att erbjuda barn en likvärdig förskola av hög kvalitet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Astrid Lilja; [2021-10-22]
    Nyckelord :Skolhuvudman; Förskola; Likvärdig; Huvudman; Kvalitet;

    Sammanfattning : Förskolans samhällsviktiga funktion i förhållande till barns rätt till utbildning har expanderat och det kompensatoriska uppdraget fått en större betydelse i förhållande till att förskolan har möjligheter att verka mot social ojämlikhet. Den här studien syftar till att beskriva hur huvudmannen arbetar för att skapa förutsättningar för barn att få tillgång till en likvärdig förskola av hög kvalitet. LÄS MER

  4. 24. INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronika Kvick; [2021-08-09]
    Nyckelord :autism; IBT; TBA; ABA; förskola; habilitering;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv beteendeträning (IBT) - habiliteringens intensivintervention till barn som erhållit en autismdiagnos. Vidare syftar studien till att belysa olika perspektiv på lärande som framträder i relation till dessa erfarenheter samt hur arbetet med metoden påverkar det enskilda barnet. LÄS MER

  5. 25. INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronica Kvick; [2021-08-05]
    Nyckelord :autism; IBT; TBA; ABA; förskola; habilitering;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv beteendeträning (IBT) - habiliteringens intensivintervention till barn som erhållit en autismdiagnos. Vidare syftar studien till att belysa olika perspektiv på lärande som framträder i relation till dessa erfarenheter samt hur arbetet med metoden påverkar det enskilda barnet. LÄS MER