Sökning: "systemteori och anknytningsteori"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden systemteori och anknytningsteori.

  1. 1. Uppdrag: Relationer : - en studie om att bygga relationer med elever som uppvisar ett utmanande beteende.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Veronica Schöld; Sara Phillips; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; lärare-elevrelation; relationellt synsätt; strategier och utmanande beteende;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Schöld Veronica och Phillips Sara, (2023). Uppdrag: Relationer – en studie om att bygga relationer med elever som uppvisar ett utmanande beteende. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Hur är det med förtroendet? : Socialarbetares syn på förtroendeskapande gentemot unga lagöverträdare

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Jonathan Ivarsson; Johannes Kainz; [2023]
    Nyckelord :Young offenders; Social workers; Social services; Trust; Confidence; Trust building; Unga lagöverträdare; Socialarbetare; Socialtjänst; Tillit; Förtroende; Förtroendeskapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge en bild av hur socialarbetare inom socialtjänsten ser på och arbetar med förtroende gentemot unga lagöverträdare. Studien har sin utgångspunkt i fyra kvalitativa semistrukturerade fokusgruppsintervjuer med socialarbetare som arbetar behandlande eller med insatser gentemot unga lagöverträdare inom Södertäljes kommuns socialtjänst. LÄS MER

  3. 3. Från förskola till förskoleklass : – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Annette Cartner; Marina Andreasson; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; förskoleklass; pandemi; specialpedagog; överlämning;

    Sammanfattning : Andreasson, Marina & Cartner, Annette (2022). Från förskola till förskoleklass – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Unika barn, unika möjligheter för delaktighet : En kvalitativ studie om socialsekreterares syn på barns delaktighet.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Paulina Karlsson; Emelie Turegård; [2021]
    Nyckelord :Socialsekreterare; barnkonventionen; barnutredningar; delaktighet; aktörskap; Socialworker; Children’s Rights Convention; child investigations; participation and agency;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur socialsekreterare arbetar med delaktighet i barnutredningar, syftet besvaras utifrån två frågeställningar: Hur arbetar socialsekreterare för att göra barn delaktiga i sina utredningar och vad uttrycker socialsekreterare för förbättringsområden inom barns delaktighet? Enligt socialtjänstlagen och barnkonventionen har alla barn rätt till delaktighet i alla de frågor som rör dem men i tidigare forskning framgår det att barns rätt till delaktighet inte alltid uppfylls. Studien är genomfört med kvalitativ metod där sex semistrukturerade intervjuer genomfördes med socialsekreterare som arbetar med utredning av barn och unga. LÄS MER

  5. 5. "SOCIALTJÄNSTEN ÄR SOM SPÖKEN" : En kvalitativ studie om förskolepersonals upplevelse av kommunikationen med socialtjänst

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Vårfrid Naemi Galaasen Svensson; Emma Björling-Spångberg; [2021]
    Nyckelord :Communication; knowledge exchange; mandated reporting; preschool; social services; Anmälningsskyldighet; förskola; kommunikation; kunskapsutbyte; socialtjänst;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskolepersonals upplevelse av socialtjänst, utifrån förskolepersonalens professionsperspektiv, kopplat till upplevd oro för barn i förskolan. En kvalitativ metod har använts där sex respondenter har deltagit i semistrukturerade intervjuer, där inkluderingskriterierna var att intervjupersonen arbetar i en kommun i Mellansverige med mindre än 20 000 invånare och minst tre års erfarenhet av arbetet som förskolepersonal. LÄS MER