Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Giulio Campagnolas pastorala grafik : Grafiken som konstform i det tidiga 1500-talets Venedig
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Denna uppsats handlar om den italienska renässansgrafikern Giulio Campagnola (ca. 1482 - ca. 1517) och hans konstnärskap. Syftet är att beskriva Giulios roll i utvecklingen av grafiken som konstform och hur han överför det tidiga 1500-talets pastorala måleri och humanistiska idévärld till grafiken. LÄS MER
2. Svenska rumstypologier - med exempel från industrialismen till idag
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : De historiska typologier som förekommit i svensk byggnadshistoria ligger till grund för var bostaden befinner sig idag. Jag anser att uppkomsten, utformningen och utforskningen av densamma är central för förståelsen för samtidens bostäder och dess enskilda rum. LÄS MER
3. "Fru och barn och radhus kan du ha själv" : Om 1970-talet, jämlikheten och kärleksförhållandet i Gun-Britt Sundströms roman Maken
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 8. LÄS MER
4. På tal om tal : En studie om grundskolelärarens användning av det matematiska språket i additionsundervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur lärare använder det matematiska språket vid undervisandet av addition i årskurserna 1–3. För att uppfylla syftet undersöktes fem lärare vilka observerades vid två tillfällen, där observationerna följdes upp med en intervju. LÄS MER
5. Inom ramen för själva livet : En kvalitativ studie av ungdomars görande av politiskt självförtroende
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här studien har genomfört kvalitativa forskningsintervjuer med sex stycken ungdomar för att undersöka hur ungdomar talar om sitt görande av politiskt självförtroende, vilka arenor som framträder i ungdomars tal om sitt görande av politiskt självförtroende och hur skolan framträder som en arena för görande av politiskt självförtroende. Studien tar sitt utbildningsvetenskapliga avstamp i syftet för samhällskunskapsundervisningen, där det framgår att skolan ska fostra demokratiska medborgare, något som i sin tur förutsätter att eleverna tillgodoser sig en demokratisk kompetens. LÄS MER