Sökning: "tanke"

Visar resultat 16 - 20 av 2119 uppsatser innehållade ordet tanke.

  1. 16. Jag känner, reflekterar och agerar i samspel med omgivningen – En psykologisk förståelse av självupplevd autonomi testad på en grupp sydskånska pensionärer.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Thomas Jost Auf Der Stroth; Linnea Hall; [2019]
    Nyckelord :autonomi; självskattningsformulär; psykologi; filosofi; psykoterapi; tanke – känsla – handling; livstillfredsställelse; äldre; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen är både en teoretisk redogörelse för en psykologisk förståelse av autonomi och en pilotstudie på ett nytt självskattningsformulär för självupplevd autonomi.Författarna utvecklade en stipulativ definition av självupplevd autonomi utifrån filosofisk och psykologisk litteratur: En människa upplever sig som autonom i den grad hon anser sig 1) förmögen att reflektera kring sitt tänkande och sina impulser, 2) vara i kontakt med sina egna känslor och kunna relatera till andras upplevelser, samt 3) agera i enlighet med sin identitet och sina värderingar, i relation till den omgivning hon verkar i över tid. LÄS MER

  2. 17. Betygsskillnaden mellan flickor och pojkar i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Josefin Sjöqvist; Sabrine Barakji; [2019]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Genus; Betygsresultat; Läroplan; Intervjuer; Sport and health; Gender; Grades; Curriculum; Interview;

    Sammanfattning : Länge har pojkar dominerat i betygen inom kunskapsämnet Idrott och Hälsa i skolan. På senare år har man kunnat se en förändring av detta då pojkar tenderar att i allt högre utsträckning inte uppnå betyget E eller högre enligt Skolverkets betygsstatistik. LÄS MER

  3. 18. Samband mellan nutrition och skadebenägenhet : En studie på ungdomsspelare i handboll

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Oskar Wikström; [2019]
    Nyckelord :tränarlänkhandboll;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka energi- och näringsstatus samt studera eventuella samband mellan energistatus, näringsstatus och skadebenägenheten hos ungdomsspelare i handboll. Arbetets utgångspunkt låg i följande frågeställningar: Hur ser skadefrekvensen, energistatusen och näringsintaget ut hos ungdomsspelare i handboll? Finns det något samband mellan energistatus, näringsintaget och skadehistorik hos ungdomsspelare i handboll? Metod: 24 ungdomsspelare tillhörande en elitförening deltog i studien (14-20 år). LÄS MER

  4. 19. Frånvaro på idrotten – Vilka anledningar kan finnas, och vad kan man göra?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Mattias Marffy; Mirza Jasarevic; [2019]
    Nyckelord :Frånvaro; Kultur; Mobbning; Psykisk ohälsa; Självkänsla; Skolk;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt skrevs med syfte att dels vara en fördjupning i ett ämne/problem som vi tycker är viktigt och som ofta inte tas upp i den utsträckning som det kanske hade behövts, inom ramen för vår utbildning, men även i proportion till hur utbredd problematiken faktiskt är utifrån det man har kunnat se på skolor. Frånvaro och dess olika anledningar är ett ämne som inte tas upp i lärarutbildningen i stor utsträckning vilket är märkligt med tanke på de implikationer som det skapar för framtida lärare, elever och föräldrar. LÄS MER

  5. 20. LÄRARES LÄRANDE, REFLEKTION OCH TYSTA KUNSKAP

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christian Jerhov; [2018-08-25]
    Nyckelord :Kvalitetsarbete; skolutveckling; tyst kunskap; reflektion; The Three-level model of learning; handledning; aktionsforskning; episteme; techne; fronesis;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med undersökningen är att besvara frågorna ” Varför gör lärare som de gör i olika undervisningssituationer?” och ”Hur resonerar och tänker lärare kring sin egen undervisningspraktik under en period av förändring av undervisningen?” Svaren ska ge kunskaper om lärares lärande som kan utveckla organiseringen och planeringen av skolutveckling, systematiskt kvalitetsarbete och kompetensutveckling för lärare.Teori:Studiens teoretiska bakgrund grundas i en tradition där lärares kunskap ses som en tyst och förkroppsligad kunskap vilken genom reflektion och handledning kan frigöras och omformas. LÄS MER