Sökning: "tecken som stöd språkutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 98 uppsatser innehållade orden tecken som stöd språkutveckling.

  1. 11. Tydliggörande pedagogik : Förskollärares tankar och erfarenheter av barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Rawaa Al-raheem; [2023]
    Nyckelord :Visuellt stöd; Tydliggörande pedagogik; Förskola; Språkutveckling;

    Sammanfattning : I fokus för föreliggande intervjustudie är de tankar och erfarenheter som sex antal förskollärare har av att använda tydliggörande pedagogik som stöd för barns språkutveckling. Syftet med denna studie är att skapa kunskap om hur metoden används och varför och vilka tecken som har iakttagits på att metoden har effekt på barnens språkutveckling. LÄS MER

  2. 12. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar om sitt arbetssätt för att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Trang Vu; Kewser Abdulrahman; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga; barn; förskollärare; språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien var att öka kunskapen om hur förskollärare resonerar om sitt arbetssätt för att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Studien baserades på ett sociokulturellt perspektiv om lärande och utveckling. LÄS MER

  3. 13. Tidig språkutveckling i förskolan : En studie om pedagogers perspektiv på TAKK i relation till språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mai Ader; Malin Friuan; [2022]
    Nyckelord :kommunikation; pedagoger; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; TAKK; Tecken som Alternativ Kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogers perspektiv på TAKK i relation till barns tidiga språkutveckling då vi upplever att det saknas tillräckligt med forskning kring ämnet. Våra frågeställningar inriktar sig på att ta reda på hur TAKK används i förskolan, om det finns något samband mellan användning av TAKK och barns tidiga språkutveckling samt om pedagoger i förskolan ser möjligheter i att främja barns tidiga språkutveckling med stöd av TAKK Vår teoretiska utgångspunkt tas utifrån den sociokulturella teorin och VYgotskijs utvecklingsteori vilken riktar sig mot språkets betydelse för utveckling och lärande därav finner vi relevans till vår studie. LÄS MER

  4. 14. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefin Hedenskog; Darinee Ivarsson; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; Flerspråkighet i förskolan; Barns modersmål; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärarna beskriver sitt förhållningssätt till barns olika modersmål, samt hur de beskriver sitt arbete för att stimulera språkutveckling för flerspråkiga barn. Undersökningen genomfördes med en kvalitativ forskningsansats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 15. "Det är ju ett språkutvecklande arbetssätt vi har!" : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares beskrivningar kring språkutvecklande arbetssätt med de yngre barnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Caroline Lindgren; [2022]
    Nyckelord :children´s play; language development; preschool teacher; strategies; tools; barns lek; förskollärare; redskap; språkutveckling; strategier.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilka arbetssätt förskollärare uppger att de använder för att främja de yngre barnens språkutveckling i förskolan. Det som ligger till grund till uppstarten av denna studie är intresset för barns språkutveckling och hur förskollärare med hjälp av olika redskap, strategier och förhållningssätt till leken kan främja språket. LÄS MER