Sökning: "tecken som stöd språkutveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 98 uppsatser innehållade orden tecken som stöd språkutveckling.

  1. 21. Språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver att de arbetar med utveckling och lärande av barns språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Joyce Jansen; Frida Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; Barn; Språkutveckling; Socialt Samspel; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar för att främja barns språkutveckling. Studien har en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer användes i datainsamlingen. Åtta förskollärare som var verksamma på sju olika förskolor har deltagit. LÄS MER

  2. 22. Nyanländ, eller? : Språkutvecklande arbete för förskoleklasselever som är nya i det svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Dreier; Ebba Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; förskoleklass; nyanlända elever; intervju; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien undersökte hur lärare arbetar språkutvecklande för förskoleklasselever som är nya i det svenska språket. Enligt skollagen klassificeras förskoleklasselever som är nyanlända inte som nyanlända elever och har därför de inte samma rättigheter och tillgång till stöd som nyanlända elever. LÄS MER

  3. 23. Modersmålens inkludering i förskolans verksamhet : En studie om förskollärares metoder, kunskaper och erfarenheter i inkluderingsarbetet av modersmål i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ebba Gullberg; [2021]
    Nyckelord :Artifacts; inclusion; mother tongue; preschool teachers; survey; Artefakter; enkät; förskollärare; inkludering; modersmål;

    Sammanfattning : Sveriges förskolor är idag präglade av många olika språk vilket har gjort att förskollärare har fått ett bredare ansvar när det handlar om barns språkutveckling. Forskning visar på att det är av fördel och viktigt att barn med annat modersmål än svenska ska få möjlighet att utöva sitt eget språk i verksamheten, då det i sin tur leder till att barnet kan utveckla och förstå det svenska språket snabbare och lättare. LÄS MER

  4. 24. Hur förskollärare stödjer barn med inlärningssvårigheter : Med utgångspunkt från språk och matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Adolfsson Emma; [2021]
    Nyckelord :Preschool children; Support; Difficulties; Mathematics; Language; Förskolebarn; stöd; svårigheter; matematik; språk;

    Sammanfattning : Syftet för detta arbete har varit att se hur personal inom förskolor kan stödja barn som har svårigheter inom matematik och språk. Men också om det går att tydligt se och om man kan diagnotisera svårigheterna. LÄS MER

  5. 25. ”Efter utbildningen anser jag att barnen fått ökade förutsättningar till språkutveckling.” : En fallstudie om arbete med flerspråkighet efter en utbildningsinsats i en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maria Movenius; [2021]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; språkutveckling; pedagog; rektor; specialpedagog; utbildningsinsats; kvalitetsutveckling;

    Sammanfattning : Studien handlar om pedagogers beskrivning av deras arbete med språkutveckling för barn med annat modersmål än svenska före och efter en utbildningsinsats vid en förskola. Även verksamhetens rektor och specialpedagogs beskrivning av deras stöd vid arbetet finns med. LÄS MER