Sökning: "tecken som stöd språkutveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 98 uppsatser innehållade orden tecken som stöd språkutveckling.

  1. 16. Språkstödjande arbete i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar språkstödjande genom interaktion och artefakter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna Håkansson; [2022]
    Nyckelord :Artefakter; interaktion; språkutveckling; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar språkstödjande genom interaktion och artefakter. Syftet grundar sig i den förändrade förskolan med fler barn i behov av språkstöd samt den nya läroplanen (skolverket 2018) som inkluderar ordet utbildning. LÄS MER

  2. 17. Den kommunikativa miljöns betydelse för språkutvecklingen : En studie ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Radovanovic; [2022]
    Nyckelord :Kommunikativ miljö; språkutveckling; tecken som stöd TAKK ; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka hur den kommunikativa miljön inom den pedagogiska verksamheten bidrar till barnens språkutveckling. Den metod som används i studien är både kvantitativ och kvalitativ. En enkät sändes ut till tre förskolor för att besvara den kvantitativa undersökningen. LÄS MER

  3. 18. Flerspråkighet i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare stödjer flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Emelie Jonsson; Beri Yenigün; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes i syfte att öka kunskapen om hur förskollärare beskriver sitt arbete för att stötta flerspråkiga barn i deras språkliga utveckling i förskolan. För att undersöka detta har åtta förskollärare intervjuats. LÄS MER

  4. 19. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares strategier för att främja flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Sofia Guzmán; [2022]
    Nyckelord :First language; Language development; Multilingualism; Pre-school; Pre-school teachers; Flerspråkighet; Förskollärare; Förskola; Förstaspråk; Språkutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain deeper knowledge on how Pre-school teachers work to stimulate language development with children who are multilingual.  This study was conducted through qualitative interviews with seven Pre-school teachers who all work with multilingual children. LÄS MER

  5. 20. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Håkansson; Mari Wimmerstedt; [2022]
    Nyckelord :tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; takk; språk; yngrebarn; förskola; förskollärare; icke-verbalt språk; kommunikation;

    Sammanfattning : Inledning Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, TAKK, kan hjälpa barn att lägga grunden för ett verbalt språk, och verka som ett komplement för de barn som inte ännu har ett verbalt språk. Många barn tillbringar stora delar av sin tid på förskolan och det är viktigt att alla barn får rätt förutsättningar för att kunna utvecklas till kompetenta samhällsmedlemmar i framtiden. LÄS MER