Sökning: "tecken som stöd språkutveckling"

Visar resultat 6 - 10 av 98 uppsatser innehållade orden tecken som stöd språkutveckling.

  1. 6. Varför TAKK? : Hur rektorer/biträdande rektorer resonerar kring arbetet med TAKK i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Ellinor Persson; Elin Ulusoy; [2023]
    Nyckelord :biträdande rektorer; förskola; rektorer; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; TAKK; Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation;

    Sammanfattning : TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) är ett sätt att öka barns språkutveckling och stödja barn i sina kommunikativa funktioner, genom att göra teckenrörelser i kombination med det talade språket. TAKK är en metod som används i många förskolor i Sverige, och därmed har ett växande intresse för forskning kring TAKK uppstått. LÄS MER

  2. 7. Tecken som stöd (TSS) : En intervjustudie kring pedagogers inkluderande arbetssätt i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Urban Högö; [2023]
    Nyckelord :Tecken som stöd. TSS; språklig stöttning; lågstadiet; grundskolan; pedagogers erfarenheter; pedagogers arbetssätt;

    Sammanfattning : Hälften av pedagogerna i studien har erfarenheter av tecken som stöd (TSS). Logopeden och specialpedagogen som deltog i studien besitter ytterligare centrala kunskaper inom den språkliga inlärningen som är betydande för barnens fortsatta språkutveckling. LÄS MER

  3. 8. Förskolepersonals perspektiv på användandet av TAKK i den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Hedblom; Junia Ohde; [2023]
    Nyckelord :ACC; preschool; communication; inclusion; dual-coding.; TAKK; förskola; kommunikation; inkludering; dual-coding.;

    Sammanfattning : Tecken som kommunikationsmedel i förskolan möjliggör inkludering av barn som av olika anledningar saknar eller har begränsad tillgång till verbal kommunikation. Tecken underlättar även och är ett stöd för barngruppen som helhet, även de barn som kan kommunicera verbalt. LÄS MER

  4. 9. TAKK som stöd i barns språkutveckling : En enkätstudie om pedagogers användande av TAKK i kommunikationen med barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Deivall; [2023]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få mer kunskap om TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) som stöd i barns språkutveckling. Först förklaras kommunikationens betydelse, följt av vad som menas med språkutveckling. Sedan fördjupar sig studien i TAKK och dess betydelse, samt vad som menas med språkstimulerande miljö. LÄS MER

  5. 10. Språkstörning i förskolan : Förskolepersonals förhållningssätt till barn som har språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Sara Kurkela; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; language development; language disorder; preschool; Barn i behov av särskilt stöd; förskolan; språkstörning; språkutveckling.;

    Sammanfattning : This study is about preschool staff’s approach to preschool children with language disorder.  The aim of the study is to increase knowledge about the preschool staff’s approach to and working methods with children, with language disorders in preschool. LÄS MER