Sökning: "teknikämnet"

Visar resultat 31 - 35 av 193 uppsatser innehållade ordet teknikämnet.

  1. 31. Teknikämnets förutsättningar i de lägre åldrarna : Från tekniklärarens perspektiv

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Alexandra Högberg Tagner; Emma Simonsson; [2021]
    Nyckelord :attitudes; technology education; technology subject conditions; Swedish school’s inspectorate; teacher interviews; attityd; förutsättningar; Skolinspektionen; teknikämnet; lärarintervjuer;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase knowledge about how technology teachers in grades 1-3 perceive their own teaching in the subject technology linked to conditions such as education, time frame, teaching materials, materials and equipment. The study was conducted with the help of qualitative interviews in which eight active and educated technology teachers in grades 1-3 participated. LÄS MER

  2. 32. Lågstadieelevers uppfattning och intresse kring teknikämnet : Samt genusskillnader kring elevers intresse för teknikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Alva Johansson; [2021]
    Nyckelord :teknik; teknikämnet; lågstadiet; elevuppfattningar; genus; intresse.;

    Sammanfattning : In today´s society we are surrounded by technology that constantly is evolving and it is interesting to explore how primary school students experience the technology. The purpose of the study is to contribute with more knowledge of how students in the age of seven to nine years old perceive the subject technology and what the interest in technology looks like. LÄS MER

  3. 33. Formativ bedömning i teknikundervisning : En intervjustudie om användandet av formativ bedömning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Terese Johansson; [2021]
    Nyckelord :Bedömning för lärande; formativ bedömning; nyckelstrategier; teknik i grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på lärares arbetsmetoder för den formativa bedömningen i teknikämnet i grundskolan, vilka möjligheter och svårigheter lärare finner med formativ bedömning samt att ta reda på hur lärare skapar och bibehåller teknikintresset hos eleverna i teknikutbildningen genom grundskolan. Metoden som användes var semi-strukturerade intervjuer med legitimerade lärare som undervisar i ämnet teknik i grundskolan. LÄS MER

  4. 34. Vad är nästa steg? : Om återkoppling och lärande i tekniksalen.

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jonatan Westergren; [2021]
    Nyckelord :formativ återkoppling; elevers upplevelser; skolämnet teknik; tematisk analys; matris på processnivå;

    Sammanfattning : Utvecklingsarbetets studieobjekt, formativ bedömning, är mycket stort och har beforskats rikligt under de senaste 30 åren. Med ett sociokulturellt perspektiv på lärande är det dock angeläget att belysa kontextspecifika parametrar såsom skolämne, geografi, åldersgrupper med mera. LÄS MER

  5. 35. Teknik - ämnet som bygger broar : Ämnesövergripande undervisning med teknikämnet i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sven-Inge Möller; Hannah Oksa; [2021]
    Nyckelord :ämnesövergripande undervisning; ämnesintegration; ämnessamspel; teknikämnet; högstadiet;

    Sammanfattning : Hur ser det ämnesövergripande arbetet ut hos fyra tekniklärare på fyra olika skolor i sydvästra Sverige? Hur har det arbetet förändrats över tid? Vilka visioner har dessa lärare om ämnesintegrering i teknikämnet? Detta är frågor som undersökningen avser att ge svar på. Det inhämtade materialet från fyra semistrukturerade intervjuer visar att det finns en positiv syn på ämnesövergripande arbete men att det arbetet har minskat de senaste åren. LÄS MER