Sökning: "teknikämnet"

Visar resultat 36 - 40 av 193 uppsatser innehållade ordet teknikämnet.

  1. 36. Teknikundervisning i barns lek : ”Barns lek är grunden till lärandet, utan leken har vi ingenting”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Roussou; Sandra Jones; [2021]
    Nyckelord :phenomenography; play; preschool; teaching; technics; fenomenografi; förskola; lek; teknik; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar ämnet teknik i förskolan och studiens syfte var att undersöka hur olika faktorer främjar teknikundervisning i barns lek. För att identifiera faktorerna har fem förskollärare som är verksamma på fyra olika förskolor i Mellansverige med inriktningen teknik intervjuats. LÄS MER

  2. 37. Programmering i teknikundervisningen i årskurs 4–6 : Implementering och undervisning ur lärarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Carola Jäderberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka lärares uppfattningar kring implementeringen av programmering inom teknikämnet i årskurs 4–6 samt vilka kompetenser lärare anser sig behöva för att skapa en god lärmiljö. Tidigare forskning visar att många lärare anser att de saknar tillräcklig kompentens för att undervisa inom programmering och det är därför relevant att undersöka hur det ser ut idag, några år efter att läroplanen reviderats. LÄS MER

  3. 38. Programmering I Teknikläromedel : En kvalitativ innehålls- och bildanalys av hur bild och text samverkar i läroböcker inom teknikämnet för åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Minea Matero; Golestan Rahem Dost; [2021]
    Nyckelord :bildningsemfaser; läromedelsanalys; teknikämnet; programmering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie, som är en kvalitativ innehållsanalys, är att undersöka hur bild och text samverkar och kompletterar varandra i teknikläroböcker om programmering i åk 4–6. Detta är intressant då programmering är ett nytt innehåll i kursplanen i teknik, ämnet är obligatorisk sedan höstterminen 2018 och har därmed inte någon tidigare tradition inom den svenska grundskolan. LÄS MER

  4. 39. Teknik och Naturvetenskap – sambo eller särbo? : Intervjuer med svenska och israeliska tekniklärare om tekniken och dess förhållande till naturvetenskapen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Hans Nachmann; [2021]
    Nyckelord :Technology as a school subject; natural sciences; technological knowledge; teachers; middle school; Teknikämnet; naturvetenskap; teknisk kunskap; lärare; högstadiet;

    Sammanfattning : Teknik som skolämne är, jämfört med många andra skolämnen, en relativt ny företeelse. Detta gäller för Sverige såväl som för resten av världen. De flesta andra skolämnen vilar på en sedan länge etablerad akademisk modersdisciplin. Dessa andra kunskapsområden är väldefinierade och har utvecklat egna ämnesfilosofier. LÄS MER

  5. 40. Teknikämnet för lågstadiet : Tekniklärares uppfattning om teknikämnet och teknikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Razma Wahab; [2021]
    Nyckelord :Teknikämnet; kompetens; teknikundervisning; läromedel;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärares uppfattningar om teknikämnet och teknikundervisning i lågstadiet. I denna undersökning har jag också undersökt vad lärares tolkning av läroplanen samt hur ser ut teknikämnets förutsättningar, läromedel både teoretiskt och praktiskt i deras arbetsplats. LÄS MER