Sökning: "teori reflektion 3"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden teori reflektion 3.

  1. 1. FÖRSTA TIDEN SOM NYEXAMINERAD SJUKSKÖTERSKA. EN LITTERATURÖVERSIKT

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Dahllöf; Alice Höglund; [2024-01-26]
    Nyckelord :Benner; Från Novis till Expert; kliniskt basår; transitionsprogram; nyexaminerade sjuksköterskor; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att vara sjuksköterska innebär ett stort ansvar. Som sjuksköterska ska man besitta många kunskaper och ansvara för den egna kompetensutvecklingen. LÄS MER

  2. 2. Normkritiska arbetsmetoder vid handläggning av ärenden i Socialtjänsten : en studie om handläggarens förutsättningar till lika bedömning och likabehandling vid beviljande av insatser inom Socialtjänsten

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Olivia Kvick; Timo Rinne; [2022]
    Nyckelord :Social services; Gender; Gender neutral; Equal treatment; Equal assessment; Equality; Equal value; Socialtjänsten; Kön; Könsneutral; Genus; Likabehandling; Likabedömning; Jämlikhet; Lika värde;

    Sammanfattning : Finns det några skillnader mellan kön? Mellan det manliga och kvinnliga, att vara en mamma eller pappa? Finns det även skillnader i att vara en kvinnlig eller manlig socialarbetare? Svaret på dessa frågor enligt en del forskning är att, ja, det finns skillnader. Den här studiens resultat tyder på att de finns skillnader i både samhället och inom socialtjänsten. LÄS MER

  3. 3. Att utveckla en yrkesidentitet genom reflektion : - En studie om hur gymnasieelever på barn- och fritidsprogrammet reflekterar om genomförda aktiviteter i barngrupp och hur reflektionsprocessen kan stödjas i undervisningen.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Nyberg; [2020]
    Nyckelord :reflektion; gymnasial yrkesutbildning; yrkeskunnande; yrkesidentitet;

    Sammanfattning : Denna studie är yrkesdidaktisk och praktiknära med ett fenomenografiskt och variationsteoretiskt metodologiskt ramverk. I studien undersöks på vilka kvalitativt skilda sätt elva elever på barn- och fritidsprogrammet (gymnasieskola) erfar och hanterar reflektion om genomförda aktiviteter med en grupp barn. LÄS MER

  4. 4. Teknikundervisning i meningsfulla sammanhang : En kvalitativ intervjustudie om lärares arbete med att erbjuda elever i de tidiga skolåren meningsfull teknikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :Meningsfull; sammanhang; teknikundervisning; teknikkunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet var att undersöka lärares arbete medatt erbjuda elever i årskurs 1-3 en meningsfull teknikundervisning. Den empiriskaundersökningen avsåg att besvara syftet utifrån två frågeställningar där lärare fickbeskriva hur de planerar och genomför teknikundervisning för att den ska blimeningsfull för eleverna, samt vilka utmaningar och möjligheter lärare ser med atterbjuda elever i årskurs 1-3 meningsfull teknikundervisning. LÄS MER

  5. 5. Är det rimligt? : SUM-elevers reflektion och resonemang om rimlighetsbedömning och lämplig lösningsstrategi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Anette Arvidsson; Pia Lundberg; [2019]
    Nyckelord :SUM-elev; design-research; begreppsutveckling; uppskattning; rimlighetsbedömning; subtraktionsstrategier; verklighetsnära uppgifter; reflektion resonemang;

    Sammanfattning : Med den kvalitativa metoden design-research har vi i vår studie, likt en bro kombinerat teori och praktik genom att genomföra tre lektioner, i en cyklisk process med en årskurs 3. Vårt syfte var att skapa förståelse för hur en lektionssekvens kan främja SUM-elevers inlärning av rimlighetsbedömning samt lämpligt val av  subtraktionsstrategi, genom inkludering i den ordinarie undervisningen. LÄS MER