Sökning: "textanalys av arbetsplaner"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden textanalys av arbetsplaner.

  1. 1. Vad var det som blev ”bad” inom good governance i sport? : En analys av orsaken till försämringen av den europeiska och internationella sportens indexvärde inom good governance i sport

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Simon Karlén; [2019]
    Nyckelord :EU; good governance; sport; korruption; transparens; demokratisk process;

    Sammanfattning : Sammandrag Lissabonfördraget (2009) gav EU kompetensen att skapa en unionstäckande sportpolicy. Denna policy gjorde det möjligt att kunna reglera europeiska och internationella idrottsförbunds uppbyggnad och transparens. En viktig orsak till att införa policyn var att minska risken för korruption. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet. En studie av barns delaktighet i styrdokument och arbetsplaner.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Eva Åhlund Ask; [2009-08-20]
    Nyckelord :delaktighet; kvalitet; lärande; miljöns utformning; Lpfö 98; argumentationsanalys; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syfte: Mitt övergripande syfte med denna studie är att utifrån en deskriptiv utgångspunkt undersöka dels vad barn ska lära sig i förskolan om delaktighet och dels vad man menar med/hur man ser på barns deaktighet i förskola, i styrdokument och tidigare forskning. Jag fokuserar på följande tre frågeställningar, Hur förstås barns delaktighet i styrdokument och i förskolans arbetsplaner? Vad ska barn lära sig i förskolan om delaktighet? Varför ska barn göras delaktiga i dagens förskola? Teori: Mina teoretiska utgångspunkter är två: hermeneutik vars ontologi tillåter ett antal ståndpunkter och att vi alltid har en viss förförståelse av det vi vill undersöka. LÄS MER

  3. 3. På tal om genre - En studie av genreförståelsen i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Klara Brånäs; Camilla Rudvall; [2009]
    Nyckelord :Begreppsdefinitioner; Genre; Svenskämnet; Textarbete; Texttyp;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur begreppen genre och texttyp används i gymnasieskolans nationella samt lokala styrdokument för kurserna svenska A och svenska B och att undersöka hur fem gymnasielärare i svenska tolkar begreppen och ser på begreppens roll i undervisning. Detta undersöks genom kvalitativa intervjuer med fem verksamma gymnasielärare i svenska samt genom textanalys av styrdokumenten: svenskämnets beskrivning, nationella kursplaner för svenska A och svenska B samt lokala arbetsplaner för samma kurser. LÄS MER

  4. 4. MVG - en fråga om kön? : En komperativ studie om betygsfördelningen mellan pojkar och flickor i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Mikaela Ericsson; Jessica Brissman; [2008]
    Nyckelord :genus; betyg; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie har varit att utifrån ett komparativt perspektiv, mellan två skolor, undersöka orsakerna till pojkars och flickors betyg i ämnet idrott och hälsa. De frågeställningar som användes var: Vilka likheter och skillnader finns mellan skolornas lokala arbetsplaner i ämnet idrott och hälsa och hur väl förankrade är dessa i den nationella kursplanen? Vilka moment har idrottslärarna i sin undervisning och varför? Hur bedömer idrottslärarna om en elev ska få betyget MVG? Hur medvetna är idrottslärarna om pojkars och flickors villkor i ämnet idrott och hälsa? Metod De metoder som använts i studien var textanalys och kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Skolans värdegrund : -en studie om lärares förutsättningar att förankra värdegrunden i praktiken

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marie-Louise Lundgren; Jenny Collin; [2007]
    Nyckelord :skolans värdegrund;

    Sammanfattning : Den här c-uppsatsen tar upp ämnet värdegrund i skolan vilket utgör det inledande kapitlet i skolans läroplan, Lpo 94. Vi genomför en studie om lärares förutsättningar att förankra värdegrunden i praktiken. LÄS MER