Sökning: "textilslöjd och lärandet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden textilslöjd och lärandet.

  1. 1. Tanken förmår, känslan består : En undersökning av lärprocessen i textilslöjd, av lärandets emotionella aspekter och upplevelsen av flow.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Sara Wastesson; [2021]
    Nyckelord :slöjd; lärprocess; upplevelse; känslor; flow;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att fördjupa förståelsen för hur en lärprocess i textilslöjd kan ske, vilka typer av känslor den frammanar och vad det i sin tur kan ha för effekt för lärandet. Undersökningen söker svar på följande: hur upplevs lärprocessen i en materiell kontext samt hur lärandets emotionella aspekter kan förstås genom teorin om flow? Lärandet har bestått i att utveckla kunskaper om hantverkstekniken bildväv genom att först utföra ett antal teknikövningar efter skriftliga instruktioner för att därefter tillämpa dessa kunskaper i en föreställande bildväv. LÄS MER

  2. 2. ”Som man frågar får man svar”, eller…? : Reflektioners funktion i textilslöjden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Natalja Fredriksson Blixt; Anna-Karin Jakobsson; [2012]
    Nyckelord :reflektion; textilslöjd; diskursanalys; loggbok; reflektionsnivåer;

    Sammanfattning : Vår studie har som syfte att belysa slöjdlärares arbete med elevreflektioner i textilslöjdsundervisning. Fyra lärare har intervjuats kring hur de definierar begreppet reflektion, vad de anser att reflektioner har för funktion, vad deras intention med reflektionsarbetet är, vilka arbetsredskap de använder samt hur de arbetar med återkoppling gentemot eleverna. LÄS MER

  3. 3. Motivation till lärande : En studie om lärares olika arbetssätt med att motivera elever i årskurs nio till lärande i ämnena idrott och hälsa samt textilslöjd.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Robert Nilsson; Elin Bolmgren; [2011]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; textilslöjd; lärande; inställning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare motiverar elever i årskurs nio till lärande i ämnena idrott och hälsa samt textilslöjd på en grundskola i Mellansverige. I studien används metoderna intervjuer och observationer. Totalt intervjuas 20 personer. Två lärare i ämnet idrott och hälsa och två lärare i textilslöjd. LÄS MER

  4. 4. Praktiskt estetiska ämnens betydelse för barn i behov av särskilt stöd - en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :My Igert; [2009]
    Nyckelord :kvalitativ studie; praktiska ämnen; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Praktiskt estetiska ämnena anses som viktiga för lärandet för alla elever och i synnerhet för de elever som har svårt för teoretiskt lärande eller är i behov av särskilt stöd. Att lära ut praktisk ligger naturligt inbyggt i praktiska estetiska ämnen, som textilslöjd och hemkunskap, där eleverna ges möjlighet att utveckla sina färdigheter och åstadkomma konkreta resultat. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta med portfolio i textilslöjden - en metod för lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kerstin Pedersen; [2009]
    Nyckelord :Textilslöjd; Portfolio;

    Sammanfattning : Med mitt arbete vill jag undersöka hur man arbetar med portfoliometodiken i textilslöjden och hur arbetet med portfolio kan underlätta för läraren att arbeta utifrån de direktiv som finns i kursplanen för slöjd.Undersökningen har genomförts i enkätform där textillärare som arbetar med portfoliometodiken har fått svara på ett antal frågor med olika svarsalternativ. LÄS MER