Sökning: "the competent child"
Visar resultat 36 - 40 av 106 uppsatser innehållade orden the competent child.
36. I andan av #metoo : En undersökning om intregiritet i förskolan
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : During the past few years debates such as #metoo has led to more discussions about children’s rights to integrity. The aim of this study is to investigate how preschool teachers interpret and work with integrity in preschool. LÄS MER
37. Menar du att du vill ha saxen? : förskolans betydelse för flerspråkiga barns utveckling av svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Den fysiska miljön, pedagogernas förhållningsätt, interaktion mellan barn och barn och mellan barn och vuxna påverkar barns språkutveckling. Det framhäver pedagogerna i denna undersökning. LÄS MER
38. Man ska få känna att man får vara delaktig och ha inflytande, vem blir man annars? : En studie om pedagogers uppfattning om barns delaktighet och inflytande i förskolan
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study has been to find out the educators' perception of children's participation and influence in preschool. The study has focused on making a comparison between the teachers' perception and their way of working. LÄS MER
39. FÖRÄLDRARS UPPLEVELSER AV ATT VÅRA SITT FÖR TIDIGT FÖDDA BARN HUD MOT HUD - EN KVALITATIV INTERVJUSTUDIE
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Bakgrund: Hud mot hudkontakt är nödvändigt för att främja närhet och anknytning hos det prematurt födda barnet samt förstärker föräldrarollen.Syfte: Syftet med studien var att belysa män och kvinnors, dvs föräldrar till för tidigt födda barn och deras upplevelser av att använda metoden hud mot hud. LÄS MER
40. Problematising Conceptualisations of Gender in Feminist Studies : The Place of Age and Children in the Concept of Gender
Master-uppsats, Linköpings universitet/Tema GenusSammanfattning : Using a feminist poststructuralist approach as a guide, I begin this thesis with the workinghypothesis that gender may be an adult-centred concept in feminist studies. This leads me toask: If the concept of gender in feminist studies is adult-centred, how is this centring formedand maintained? To answer this question, I begin by splitting my analysis into three analyticalsections: age, children, and gender. LÄS MER