Sökning: "the competent child"

Visar resultat 26 - 30 av 106 uppsatser innehållade orden the competent child.

  1. 26. Jakten på det kompetenta barnet i barnlitteraturen - En kvalitativ studie om barns kompetens i barnlitteratur på dagens förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elisabeth Lindbäck; Louise Majvall; [2020]
    Nyckelord :child literature; child perspective; child s perspective; preschool; Reggio Emilia pedagogy; the competent child;

    Sammanfattning : Children’s literature is written by adults, who have assumed a child’s perspective to understand their world. In other words, adults have a great impact with their subjective views and perspectives about what childhood is, in their presentation of literature. LÄS MER

  2. 27. Är barnet människa? - En studie om barnets ställning inom den slutna psykiatriska tvångsvården

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Frida Jansson; [2020]
    Nyckelord :social and welfare law; children s rights; mental health law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den här studien vilar på tre ben – ett som undersöker gällande rätt, ett som är empiriskt och en rättsteoretisk utgångspunkt. Studien syftar till att utreda vilka regler som gäller vid tvångsvård av barn och hur dessa skiljer sig från tvångsvård av vuxna patienter. Sedan den 1 januari 2020 gäller barnkonventionen som lag i Sverige. LÄS MER

  3. 28. Ekologisk hållbar utveckling som begrepp i förskolan : En studie som med hjälp av intervjuer och kritisk diskursanalys undersöker hur ospecifika formuleringar i läroplanen gör att samhällsdiskurser påverkar pedagogers förmedlande av begreppets innebörd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cornelia Sjöberg; Marcus Jansson; [2019]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förskola; förskoledidaktik; pedagog; utbildning; klimatförändring; köttproduktion.;

    Sammanfattning : The purpose of the following study is to review how the term sustainable development is interpreted and practiced in Swedish pre-schools, focusing on meat production and meat consumtion as one of the biggest reasons for climate change.  The study uses interviews with pre-school pedagogues as well as critical discourse analysis as method and theoretical approach. LÄS MER

  4. 29. ”Det är bland det viktigaste och svåraste du kan göra” : En kvalitativ studie om att arbeta med barn på HVB-hem

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Asya Shiltagh; Frida Johansson; [2019]
    Nyckelord :Residential child care staff; professional role; professionals` perspective; closeness; distance; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to understand how staff in residential child care experience and relate to their profession and their daily work with the children. The method chosen for this study was semi-structured interviews with eight professionals from three different residential care for children in the southern part of Sweden. LÄS MER

  5. 30. Miljön och materialets betydelse när sex Reggio Emiliaförskolor presenterar sin verksamhet : En retorisk analys av sex förskolors hemsidor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Karin Sundqvist; Jessica Näslund; [2019]
    Nyckelord :Reggio Emilia; rhetoric; rhetorical text analysis; the environment as the third pedagogue; the competent child; the hundred languages; ethos; pathos; logos.; Reggio Emilia; retorik; retorisk textanalys; miljön som den tredje pedagogen; det kompetenta barnet; de hundra språken; ethos; pathos; logos.;

    Sammanfattning : The aim of the study is to conduct a qualitative rhetorical analysis of websites where Reggio Emilia-inspired preschools present their pedagogy to gain increased knowledge of the content that is written, focusing on the environment and materials. The environment is important in the Reggio Emilia pedagogy and they are convinced that the environment is of great importance for children's play, interaction, and upbringing into a democratic society. LÄS MER