Sökning: "tidig läs- och skrivinlärning"

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade orden tidig läs- och skrivinlärning.

  1. 21. Mot alla odds : Tre föräldrars berättelser om icke-talande barns tidiga läs- och skrivlärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Satu Vuorela; [2013]
    Nyckelord :Literacy education; nonvocal; augmentative and alternative communication AAC ; inclusion; Skriftspråkslärande; talstörning; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med min studie var att, utifrån ett föräldraperspektiv, undersöka vilka faktorer som har bidragit till att tre barn utan talförmåga, som använder alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), har kunnat uppnå läs- och skrivkunnighet. Som datainsamlingsmetod användes en kvalitativ samtalsintervju med föräldrar till barn som saknar talförmåga och använder AKK. LÄS MER

  2. 22. De digitala verktygens roll i tidig läs- och skrivinlärning. En kvalitativ innehållsanalys av rapporteringen om metoden ASL - Att skriva sig till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Joacim Eriksson; Maria Widing; [2013]
    Nyckelord :ASL; Att skriva sig till läsning; digitala verktyg; läs- och skrivinlärning; Literacy; New Literacy;

    Sammanfattning : Vi har i detta examensarbete undersökt rapporteringen om metoden ASL - att skriva sig till läsning i hopp om att dra vidare slutsatser om vilken funktion denna metod kan tänkas ha inom tidig läs- och skrivinlärning. För att kunna åstadkomma just det har vi ställt metodens användning i relation till det digitaliserade informationssamhället med dess ökade krav på läs- och skrivförmåga. LÄS MER

  3. 23. Läs- och skrivinlärning i förskolan : En jämförelse mellan kommunala- och montessoriförskolor

    M1-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Camilla Svensson; Christina Wallin; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har undersökt vad det är för skillnad mellan kommunal förskoleverksamhet och montessoriförskoleverksamhet i deras arbete när det gäller läs- och skrivinlärning. Vi har undersökt hur förskolelärarna förhåller sig till den nya reviderade läroplanen 2010 när det gäller läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  4. 24. Tidig läs- och skrivinlärning : Metoder och synsätt i förskolan och förskoleklass

    M1-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Jessica Vidarsson; Annette Johannesson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. Skriftspråk för de yngsta : En pedagogisk studie av skriftspråkligt arbete i förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Annette Olofsson; [2011]
    Nyckelord :förskola; läsinlärning; skrivinlärning; skriftspråklighet;

    Sammanfattning : Studien utfördes som en kvalitativ undersökning på en förskola med inriktning på tidig läs- och skrivutveckling. Syftet var att undersöka hur pedagogerna arbetade med att stimulera ochuppmuntra skriftspråksutvecklingen hos de yngsta barnen, i åldern ett till tre år. LÄS MER