Sökning: "tidig läs- och skrivinlärning"

Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade orden tidig läs- och skrivinlärning.

  1. 16. Fonologisk medvetenhet i förskoleklass : Fem lärares agerande och åsikter kring fonologisk medvetenhet som en tidig insats vid läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Evelina Jochmus-Stöcke; Annelie Lövholt; [2015]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; förskoleklass; arbetssätt; synsätt; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete bygger på kvalitativa intervjuer bland fem lärare som är verksamma inom förskoleklassverksamhet i Halmstad kommun. Syftet med studien är att ta reda på hur lärare arbetar med fonologisk medvetenhet som en tidig insats för att förhindra läs- och skrivsvårigheter i skolan samt i det framtida yrkeslivet. LÄS MER

  2. 17. LÄRARES FÖRESTÄLLNINGAR OM TIDIG LÄS-OCH SKRIVINLÄRNING : METODEN ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING (ASL)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Paola valenzuela; [2014]
    Nyckelord :Läsinlärningsmetoder; läsinlärning; att skriva sig till läsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning och metod Att skriva sig till läsning, ASL, är en metod allt oftare används i svenska skolor. Denna metod byter ut pennan mot datorn i den tidiga läs- och skrivinlärningen och huvudtanken är att eleverna ska lära sig läsa genom sitt eget skrivande. LÄS MER

  3. 18. Läs– och skrivsvårigheter En fallstudie om TIL ur ett elev-, lärar- och föräldraperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annie Axelsson; [2014]
    Nyckelord :Kartläggning av elevers läsförmåga; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivsvårigheter; TIL-metoden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur läs- och skrivsvårigheter ser ut på individ- och organisationsnivå inom skolan. Det innebär att jag kommer att studera en utvald elev och dennes lärare i skolan men också föräldrarna till denna elev för att se hur de upplever elevens svårigheter i hemmet. LÄS MER

  4. 19. Läs- och skrivproblematik i skolan - upptäckt och tidiga insatser

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Norén; [2014]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivutveckling; pedagogers erfarenhet; specialpedagogiskt stöd; språkutveckling; tidiga läs- och skrivinsatser; tidig upptäckt av läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : ProblemområdeAtt kunna läsa och förstå vad man läser är viktigt för att man som elev ska nå framgång i skolans alla ämnen. Det är också färdigheter som är nödvändiga för att delta i samhälles demokratiska processer. LÄS MER

  5. 20. Läs- och skrivsvårigheter - en pedagogisk studie. Reading and writing difficulties - a pedagogical study

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Linby; [2014]
    Nyckelord :dyslexi; elev; ordavkodning; pedagog; pedagogiska metoder;

    Sammanfattning : I min uppsats beskriver jag problematiken kring att ha läs- och skrivsvårigheter, vad det kan bero på, hur skolan kan agera och hur pedagogen sedan kan hjälpa individen med sin inlärning när det kommer till att hantera text, antingen att själv skriva den eller kunna läsa den.När eleverna gör få framsteg trots stora hjälpinsatser leder det självklart till en enorm frustration hos eleven, föräldern men även pedagogen. LÄS MER