Sökning: "tidig läs- och skrivinlärning"

Visar resultat 6 - 10 av 39 uppsatser innehållade orden tidig läs- och skrivinlärning.

  1. 6. Språket – Nyckeln till livet : En studie om kartläggningsmaterialet Hitta språket utifrån ett syntetiskt och analytiskt synsätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Bergman; Emelie Östlund; [2020]
    Nyckelord :analytiskt synsätt; fonologisk medvetenhet; språklig medvetenhet; syntetiskt synsätt; tal-; läs-och skrivinlärning; tidig kartläggning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka Skolverkets kartläggningsmaterial Hitta språket och dess uppbyggnad. För att kunna undersöka hur Hitta språket är uppbyggt har vi genomfört eninnehållsanalys med utgångspunkt i de syntetiska och analytiska synsätten på språkutveckling. LÄS MER

  2. 7. Läs- och skrivinlärning i tidig skolålder : En kvalitativ studie om lärares arbete med läs- och skrivinlärning i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Elin Englöw; [2019]
    Nyckelord :Learning to read; learning to write; linguistic awareness; teaching; pupils; teacher; Läsinlärning; skrivinlärning; språklig medvetenhet; undervisning; elever; lärare;

    Sammanfattning : The survey is based on qualitative research interviews with four active teachers from primary school. The purpose of the study is to gain knowledge of how to work with reading and writing learning in year one. The study is based on four issues that concern the teachers' views on the early work on reading and writing. LÄS MER

  3. 8. Läs- och skrivsvårigheter och psykisk ohälsa : En intervjustudie hur klasslärare resonerar kring elevers psykiska ohälsa och läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Asha Abdulle; Camilla Mårsén; [2019]
    Nyckelord :Tidig läs- och skrivinlärning; läs- och skrivsvårigheter; psykisk ohälsa; elevhälsa;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur lärare upplever elevers läs- och skrivsvårigheter, psykiska ohälsa samt hur dessa två faktorer kan påverka varandra. Den ska även beskriva skolans elevhälsoarbete samt lärarnas upplevelser av det stöd de får från elevhälsans olika professioner. LÄS MER

  4. 9. Förebyggande arbete med läs- och skrivsvårigheter : En undersökning om hur lärare undervisar och anpassar sin läs- och skrivundervisning  samt arbetar för att förebygga läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Sofia Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Readning and writing difficulties; classroomadjustments; teaching methods; readning and writing education; preventive work.; Läs- och skrivsvårigheter; anpassningar; undervisningsmetoder; läs- och skrivundervisning; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att jämföra hur legitimerade lärare och rektorer i två olika kommuner med olika lång erfarenhet inom yrket resonerar gällande läs- och skrivinlärning men även hur de planerar och anpassar sin undervisning för att förebygga läs- och skrivsvårigheter. Syftet är även att ta reda på de anpassningar som sker i klassrumsundervisningen för de elever som redan befinner sig i svårigheter med läsning och skrivning. LÄS MER

  5. 10. Läsplattan i undervisningen : – En enkätstudie i skolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filip Lindmark; [2019]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; IKT; Läsplattan Ipad ; Sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur läsplattan används i läs- och skrivinlärningen i skolans tidiga år. Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar om läsplattan som digitalt redskap i undervisningen. Ett specifikt fokus riktas mot de elever som lärarna upplever har svårigheter i sin läs- och skrivinlärning. LÄS MER