Sökning: "tidigt samspel"
Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade orden tidigt samspel.
1. Boksamtal används i skolan för att gynna elevernas språkutveckling : En studie om boksamtal i förskoleklass och årskurs 1
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka lärares användning av boksamtal i förskoleklass och årskurs 1, samt om boksamtal kan bidra till språkutveckling. Tidigare forskning visar många fördelar med att främja elevers språkutveckling i de tidiga åldrarna. LÄS MER
2. Mellanchefen & hantering av medarbetares motstånd mot förändring
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Titel: Mellanchefen & hantering av medarbetares motstånd mot förändring Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Elsa Berg och Alicia Bergström Handledare: Emilia Kvarnström Datum: 2024 - Januari Syfte: Idag driver företag ständigt förändring- och utvecklingsarbeten och med förändringar kommer ofta motståndsreaktioner. Motstånd mot förändring från medarbetare behöver bemötas och hanteras för att förändringar ska kunna fortgå i verksamheter. LÄS MER
3. Sväljningsbedömning hos patienter med akut stroke. En systematisk litteraturöversikt
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Stroke är ett samlingsbegrepp för olika åkommor som orsakas av hämmad syretillförsel till hjärnans nervvävnad. Ischemisk stroke utgör den vanligaste formen av stroke som följs av intracerebrala hematom och subarachnoidala blödningar. Stroke är ett globalt hälsoproblem som ofta kan bidra till olika komplikationer. LÄS MER
4. Elever med utmaningar i det sociala samspelet : En kvalitativ intervjustudie ur lärare i fritidshems perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i fritidshem stödjer elever med utmaningar i det sociala samspelet. De forskningsfrågor som formulerats efter studiens syfte är: Hur beskriver lärare i fritidshem deras arbete med att upprätthålla befintliga relationer till elever med utmaningar i det sociala samspelet? Hur beskriver lärare i fritidshem deras arbete med att stödja elever med utmaningar i det sociala samspelet i deras relationsskapande tillsammans med andra elever i fritidshemmet? En kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med fem lärare i fritidshem har använts för att samla in data till studien. LÄS MER
5. "Samverkan - det är grundpelaren" : En kvalitativ studie utifrån samverkan mellan specialpedagoger och lärare runt det proaktiva arbetet på lågstadiet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Thörn, Annica och Verlinden, Susan (2022). ”Samverkan - det är grundpelaren.” Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER