Sökning: "tillämpad avslappning och medveten närvaro"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden tillämpad avslappning och medveten närvaro.

  1. 1. En jämförelse av hälsoeffekter vid kort daglig träning i medveten närvaro och tillämpad avslappning: En randomiserad och replikerad studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jenny Damsgaard Rapp; [2011]
    Nyckelord :Mindfulness; medveten närvaro; acceptans; uppmärksamhet; meditation; tillämpad avslappning; KBT; ohälsa; affekter; livstillfredsställelse; välbefinnande; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this randomized and replicated study was to investigate the health effects of 15 minutes of daily training in mindfulness or applied relaxation. The health effects were measured by scales that assess mindfulness, health, positive and negative affects, life satisfaction and psychological wellbeing. LÄS MER

  2. 2. Mindfulness och tillämpad avslappning – En studie av hälsoeffekter vid kort daglig träning under en månad

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jenny Damsgaard Rapp; [2009]
    Nyckelord :mindfulness; medveten närvaro; meditation; avslappning; KBT; ohälsa; välbefinnande; Medicine and Health Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka den påverkan 15 minuters självständig daglig träning i mindfulness har på upplevd medveten närvaro, ohälsa och välbefinnande. Undersökningen utfördes under 30 dagar på 28 psykologstudenter. LÄS MER

  3. 3. Tillämpad Avslappning och Medveten Närvaro: KBT i grupp för barn i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Psykologiska institutionen

    Författare :Sara Widén; [2006]
    Nyckelord :mindfulness; avslappning; kognitiv beteendeterapi; förebyggande; gruppbehandling; oro;

    Sammanfattning : Undersökningar visar att barn i grundskolan mår allt sämre. Många svenska skolbarn lider av oro, ångest och nedstämdhet. Denna studies syfte var att undersöka om gruppbehandling i skolmiljön kan ge resultat i form av minskad förekomst av oro, ångest och nedstämdhet hos barn. LÄS MER