Sökning: "tourist brochures"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden tourist brochures.

  1. 1. Dina fantasiparker i norr : En visuell diskursanalys av svenska nationalparkers turistbroschyrer rörande områden av fjällnatur och samebyar

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Jennifer Nygren; [2019]
    Nyckelord :Visual discourse analysis; tourist discourses; representation about nature; Swedish national parks; tourist brochures; mountain nature; Sami villages; Visuell diskursanalys; turistiska diskurser; representationer kring natur; svenska nationalparker; turistbroschyrer; fjällnatur; samebyar;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar till att skapa insikt och kunskap kring turistiska diskurser rörande natur, genom att undersöka vilka bilder och representationer kring natur i de svenska nationalparkerna som framhävs i turistbroschyrer, hur människa-natur-relationer framställs men även vilka implikationer det kan framkalla. Med ett avgränsat fokus på nio nationalparker som uppfyller kriterierna av fjällkaraktär eller inbegriper renskötande samebyar. LÄS MER

  2. 2. Världsarvens konsumtion och attraktion : En undersökning av förmedling och mottagande av tre världsarvsstäder

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Emmelie Brun; [2019]
    Nyckelord :World heritage sites; mediation; tourism; mass tourism; Visby; Dubrovnik; Toruń.; Världsarv; förmedling; turism; massturism; Visby; Dubrovnik; Toruń.;

    Sammanfattning : In this thesis I examine three cities that have been nominated as world heritage sites by UNESCO, and how these cities are understood and mediated by visitors. One of the research questions was also to see how these places has been affected by the nomination. I have visited Visby, Dubrovnik and Toruń to do this research. LÄS MER

  3. 3. The Distorted Communication of a City

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Mattias Hallén; [2018]
    Nyckelord :Place branding; city branding; value construction; value destruction; entrepreneurialism; discursive closure; justification logics; strategic communication; post-industrial city; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study argues that there is a problem in previous literature regarding theunderstanding of value in city brand communication. Value construction has been overemphasized, at the expenses of value destruction, which is problematic because there is a mutual relationship between value construction and destruction. LÄS MER

  4. 4. Representerad eller förbisedd? : Fyra samhällsgruppers representation och framställning i tio turistbroschyrer.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Globala studier

    Författare :Lina Pettersson; Jessica Bergman; [2017]
    Nyckelord :Framställning; Innehållsanalys; Intersektionell teori; Kommuner; Representation; Turistbroschyr.;

    Sammanfattning : De flesta människor har någon gång hållit en turistbroschyr i sin hand. Antagligen har betydligt färre människor reflekterat över vilka som avbildas i broschyren. Denna innehållsanalys syftar till att, med hjälp av bildsemiotik, urskilja vilka samhällsgrupper som representeras i utvalda kommuners turistbroschyrer och hur de framställs. LÄS MER

  5. 5. Tillgänglighetsanpassning av världsarvsmärkta hälsingegårdar : Dilemmat mellan bevarandekrav och krav på tillgänglighet

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för bygg- energi- och miljöteknik

    Författare :Ida Svenshammar; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie undersöker möjligheter till tillgänglighetsanpassning av hälsingegårdar. Problematiken ligger i att hälsingegårdarna är kulturhistoriskt värdefulla och därför har strikta bevarandekrav. En hälsingegård är egentligen ett samlingsnamn för en stor mängd byggnader. LÄS MER