Sökning: "trygghet i skolan c-"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden trygghet i skolan c-.

  1. 1. Elevers trygghet och tillgänlighet till elevhälsan : Ur skolpersonalens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Marie Andersson; Marina Stalerova; [2012]
    Nyckelord :accessibility; student health; school personnel; support; safety; well-being; tillgänlighet; elevhälsa; skolpersonal; stöd; trygghet; välmående;

    Sammanfattning : Syftet med denna C-uppsats var att undersöka hur skolpersonalen upplever det stöd som finns tillgängligt för eleverna på skolan. Studien genomfördes på en skola i Västsverige där tillvägagångssättet i studien var intervjuer med sex personer ur skolpersonalen. LÄS MER

  2. 2. ”Det är min uppgift att skapa relation, trygghet och struktur” – lärares syn på hur god klassrumsatmosfär skapas och upprätthålls

    C-uppsats,

    Författare :Anette Nilsson; [2011]
    Nyckelord :ledarskap; dialog; samspel; normer; regler;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Skolan och dess uppdrag är något som engagerar människor i vårt samhälle, och att skolan inte ser utsom den gjorde förr är ett faktum. Den samhälleliga utvecklingen samt nya sätt att se på lärande ochelevdeltagande har bidragit till problem i dagens moderna klassrum. LÄS MER

  3. 3. ”Den som har kunskap om det goda, gör det goda ” – en studie om vilka faktorer som skapar en god pedagog och därigenom ett gott klassrumsklimat

    C-uppsats,

    Författare :Emma Lidholm; Maja Hjertberg; [2011]
    Nyckelord :Den goda pedagogen; Det goda klassrummet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarUppsatsen undersöker vad som gör en god pedagog och hur denne anser att ”det goda klassrummet” skall varaoch vad som är vägen dit. Vi söker svar på hur ”det goda klassrummet” definieras bland pedagoger samt vilkafaktorer de anser skapar ett gott klassrumsklimat. LÄS MER

  4. 4. Utopi eller verklighet, en likabehandlingsplan för alla? - en diskursanalys av fyra västsvenska skolors likabehandlingsdokument

    C-uppsats,

    Författare :Lisa Malmborg; [2010]
    Nyckelord :Likabehandling; Identitetsformering; Strukturell d;

    Sammanfattning : Med anledning av den nya lagstiftningen om likabehandling har jag valt att fokusera mittexamensarbete om hur skolor artikulerar alla barns lika rättigheter. Studiens syfte har varit attjämföra olika likabehandlingsdokuments tillämpning och formulering av internationella ochnationella direktiv med utgångspunkt från den kulturella och normativa värdegrund skolan vilarpå. LÄS MER

  5. 5. Diskurser om övervakning

    C-uppsats,

    Författare :Lars Crusefalk; Ivar Huntington; [2009-05-11]
    Nyckelord :Övervakning; disciplinering; normer; avvikelse; responsivitet; ungdomar; diskurser;

    Sammanfattning : Sammanfattande diskussion Det har funnits olika åsikter och till en början lite konsensus i grupperna om vad som är och inte är övervakning samt vad som kan definieras som positiv eller negativ övervakning. Men genom diskussionerna har ungdomarna gemensamt mer eller mindre slutit sig till olika kategorier av övervakning, och därmed skapat mer eller mindre gemensamma diskurser vilka de sedan förhåller sig till. LÄS MER