Sökning: "turism intervjuer"

Visar resultat 6 - 10 av 333 uppsatser innehållade orden turism intervjuer.

  1. 6. Lärobokstexter och läsförståelse på IMY : Modifierade texter som stöd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maria Larspers; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; läsförståelse; modifierade texter; röst; introduktionsprogram; translanguaging;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elevers läsförståelse påverkas och eventuellt utvecklas genom individuell läsning av en serie lärobokstexter med stöd av modifierade texter. Fem elever på Introduktionsprogrammet Yrkesintroduktion (IMY) med inriktning Hotell och turism läste individuellt sju olika lärobokstexter. LÄS MER

  2. 7. Skiddestinationers omställning från vinter till året-runt : En balansgång mellan olika intressen i en destinationsutvecklingsprocess

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Johanna Jansson; Sofie Jordskogen; [2023]
    Nyckelord :Destination development; seasonal tourism; planning; sustainable tourism development; Destinationsutveckling; säsongsbetonad turism; planering; hållbar turismutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur skiddestinationsaktörer arbetar strategiskt hållbart i omställningen till året runt-destination. För att uppfylla syftet ämnar uppsatsen besvara frågor kring omvandlingsprocessen som behandlar möjligheter och utmaningar för en destination samt aktörers hantering av kommersiella kontra miljömässiga intressen. LÄS MER

  3. 8. Sambandet mellan turism, evenemang och boendekapacitet : En kvalitativ fallstudie av evenemangstaden Östersund.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Sofia Ekeroot; Thea Konradsson; [2023]
    Nyckelord :evenemang; boendekapacitet; evenemangsturism; evenemangsportfölj; Östersund;

    Sammanfattning : Ett evenemang kan användas som ett verktyg för ökad turism bland destinationer. För att arrangera evenemang och attrahera turister krävs det att det finns boendemöjligheter på destinationen. Efterfrågan av boende på en destination varierar och evenemang är en vanlig anledning till ojämna flöden av turister. LÄS MER

  4. 9. Social conflicts over public space : a case study of Hornsbergs strand, Stockholm

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Hugo Karlsson Million; [2023]
    Nyckelord :spatial conflicts; public space; spatial justice; youth; territory; boundaries; polarization; segregation.;

    Sammanfattning : This study of Hornsbergs strand, Stockholm, aimed to explore the dynamics of social conflicts in public spaces following three research questions: (1) what are the driving factors in the spatial conflicts between inhabitants and visitors of Hornsbergs strand, (2) how do spatial conflicts in Hornsbergs strand reflect broader societal issues of polarization and segregation in Stockholm, and (3) what can be done on behalf of urban planners to avoid and manage similar conflicts in the future? Departing from literature related to spatial conflicts, tourism conflicts, and exclusionary practices in public spaces, I conducted observational studies, indepth interviews, and a document analysis of planning material. The study shows that differences between users and uses of public spaces in Hornsbergs strand are central in constructing spatial territories and was where most spatial conflicts originated. LÄS MER

  5. 10. Tillitsgrundande mekanismers betydelse för inträde i ett tätt coopetition-nätverk : En kvalitativ fallstudie på en mindre turistdestination

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Emet; Vera Drape; [2023]
    Nyckelord :coopetition; nätverk; tillit; täthet; turism;

    Sammanfattning : Tidigare studier om samarbete mellan konkurrenter, så kallad coopetition, har konstaterat att tillit är en viktig förutsättning för en framgångsrik coopetition-relation. Emellertid har lite uppmärksamhet tillägnats vilka mekanismer som ligger till grund för tillit i coopetition-relationer – särskilt gällande nätverk. LÄS MER