Sökning: "Deltagande på lektioner"

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade orden Deltagande på lektioner.

  1. 1. ”Ibland är det halva klassen som inte fattar, men det vågar de inte säga” : Anonyma digitala enkäter som ett stöd i filosofiundervisningen i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Andrea Dean; [2024]
    Nyckelord :epistemic injustice; Bloom s taxonomy; formative assessment; variation theory; student participation; epistemology; high school; epistemisk orättvisa; Blooms taxonomi; formativ bedömning; variationsteori; elevdeltagande; epistemologi; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka eventuella vinster med att använda anonyma digitala enkäter i filosofiundervisningen i gymnasieskolan. Utgångspunkten är vissa elever kan vara mindre benägna att delta muntligt under filosofilektioner jämfört med lektioner i andra ämnen, vilket delvis kan kopplas till att eleverna upplever att de riskerar att utsättas för epistemisk orättvisa i form av vittnesorättvisa. LÄS MER

  2. 2. För att jag har mens! : En kvantitativ enkätstudie om elevers upplevelser kring mens och lärarbemötande i undervisning i idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Evelina Eriksson; Meyer Alexandra; [2024]
    Nyckelord :menstruation; idrott och hälsa; idrottsundervisning; bemötande; deltagande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Många kvinnor i olika åldrar upplever mensrelaterade besvär. Studier indikerar att mens kan påverka elevers deltagande i idrott och hälsa. Skolans värdegrund säger att undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. LÄS MER

  3. 3. En vidgad syn på läsning : Användning och läsning av multimodala texter i en anpassad grund- och gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jonna Råsten; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; multimodalitet; det vidgade textbegreppet; läsförståelse; anpassad skola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en lärare i en anpassad en anpassad grund- och gymnasieskola arbetar med läsning ur ett vidgat perspektiv för att möjliggöra alla elevers förståelse och deltagande. Utöver detta undersöks hur kommunikation, språk och läsförståelse främjas via olika semiotiska modaliteter. LÄS MER

  4. 4. Bedömning för lärande i idrott och hälsa grundskolan årskurs 7–9 : En kvalitativ undersökning om hur lärare ger formativ feedback och hur elever omsätter formativ feedback i ämnet idrott och hälsa i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Madelene Olsson; [2023]
    Nyckelord :Assessment for learning; formative feedback; PE teacher; physical education; feedback; Bedömning för lärande; formativ feedback; idrottslärare; idrott och hälsa; återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om hur lärares återkoppling omsätts i handling av eleverna när de undervisas i idrott och hälsa. Studien genomförs med hjälp av deltagande observationer av två lärare i idrott och hälsa inom området redskap. LÄS MER

  5. 5. Idrottsundervisning, levnadsvanor och hälsa : En kvantitativ studie om sambandet mellan deltagande på lektioner i idrott och hälsa och fysisk aktivitet, skärmtid, frukostvanor samt intag av sötad dryck

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Josefin Björnerhag; David Lindow; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Idrott och hälsa; levnadsvanor; barn;

    Sammanfattning : Skolbarn i Sverige rör sig allt mindre samtidigt som de sitter stilla i allt högre grad. Folkhälsomyndigheten uppger att endast nio till 23 % av skolbarnen i åldrarna elva till 15 år når upp till rekommendationerna om 60 min fysisk aktivitet per dag. Ett stillasittande beteende har visat sig öka risken för övervikt och fetma hos barn. LÄS MER