Sökning: "turism intervjuer"

Visar resultat 11 - 15 av 333 uppsatser innehållade orden turism intervjuer.

  1. 11. Överturism - Existerar det på Gotland? - En kvalitativ studie baserad på aktörers och lokalbefolkningens attityder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Alicia Typpö; Henrik Petersson; [2023]
    Nyckelord :Överturism; bärförmåga; säsongsvariation; platskänsla; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problemdiskussion: Turism är en växande sektor som idag är viktig för flera destinationer. Kombinerat med att den tekniska och digitala utvecklingen, som skapat lättillgängliga och billigare resor vilket har resulterat i en högre efterfrågan, bidrar detta till ett intressant balansproblem där överturism har blivit allt mer diskuterat. LÄS MER

  2. 12. Revisorsrotation och revisionskvalitet : Revisorers och revisionskunders perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Inga-Lill Persson; Olesia Mandryka; [2023]
    Nyckelord :rotation; kvalitet; kompetens; oberoende; revisor; kund;

    Sammanfattning : Revisorer ska säkerställa att företags finansiella information är rättvisande. Dock har situationer förekommit där revisorers ställning har ifrågasatts. Till följd av detta har rotation både på individ- och byrånivå implementerats i Sverige och är sedan år 2009 regelbaserad. LÄS MER

  3. 13. Vinterturisters förståelse och användande av “the danger rating scale” och lavinprognoser

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Matilda Johansson; [2023]
    Nyckelord :risk tourism; risk communication; “the danger rating scale”; avalanche forecasts; risk taking; decision making; avalanche terrain; region; riskturism; riskkommunikation; “the danger rating scale”; lavinprognoser; risktagande; beslutsfattande; lavinterräng; region;

    Sammanfattning : Jakten på orörd snö är en central del i offpistskidåkning. För att hjälpa allmänheten att ta säkra beslut i lavinterräng skriver lavinexperter varje år en lavinprognos. LÄS MER

  4. 14. "Bring the Water Back" : En studie om hur en förstärkt platskänsla kan hedra ett kulturarv i en offentlig miljö.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Yasmina Lucena Wallin; [2023]
    Nyckelord :Information design; spatial design; sense of place; attachment to place; place identity; critical regionalism; route; outdoor environment; cultural heritage; tourism.; Informationsdesign; rumslig gestaltning; platskänsla; platsanknytning; platsidentitet; kritisk regionalism; stråk; utomhusmiljö; kulturarv; turism.;

    Sammanfattning : This study is a degree project in Information Design with a focus on Spatial Design. The aim has been to gain an understanding of the residents' relationship to the city of Fuengirola through methods and theories. LÄS MER

  5. 15. Konsten att bygga och stärka varumärken inom klädbranschen : Skapandet av ett hållbart och medvetet mode

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Daniella Boija; Axel Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Brand; branding; brand equity; brand identity; consumer; differentiation; purpose-driven marketing; Differentiering; konsument; varumärke; varumärkesbyggande; varumärkesidentitet; varumärkeskapital; syftesdriven marknadsföring;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur fyra klädföretag bygger och stärker sina varumärken för att differentiera sig på en konkurrensutsatt marknad. Klädföretag valdes specifikt då branschen är unik med utmaningar och trender som kan påverka varumärkesbyggandet. LÄS MER