Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 333 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Norrlandsboomen – en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ivarsson Simon; Julia Karlernäs; [2024]
    Nyckelord :place marketing; place brand; ARA-model; new industrialization; skill shortage; platsmarknadsföring; platsvarumärke; ARA-modell; nyindustrialisering; kompetensbrist;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Norrlandsboomen - en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Julia Karlernäs och Simon Ivarsson Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 -januari Syfte: Denna uppsats syftar till att beskriva hur arbetet med platsmarknadsföring sker i samverkan mellan olika aktörer för att attrahera nya invånare till en ny geografisk plats Metod: Studien har använt sig av en kvalitativ metod med en abduktiv forskningsansats och grundar sig i insamlad empirisk data från sex intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Hållbar turismutveckling i Haparanda : En kvalitativ studie av nationell policy, kommunala strategier och lokal praktik

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Alexander Janols; [2024]
    Nyckelord :Hållbar turism; hållbar utveckling; platsutveckling; samarbete; gränsstad;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hållbar turism utifrån tre olika perspektiv: nationellt policy-perspektiv, kommunala strategier och företagsperspektiv. Syftet med undersökningen är att se vad hållbar turism innebär utifrån dessa nivåer, och vad för likheter och skillnader det finns mellan perspektiven. LÄS MER

  3. 3. Sargassum seaweed in Guadeloupe: a public health concern : An interview study in Guadeloupe, French West Indies

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Hanna Grönroos; [2023]
    Nyckelord :brown algae; Guadeloupe; health; health literacy; lifestyle; sargassum; brunalg; Guadeloupe; hälsa; hälsolitteracitet; livsstil; sargassum;

    Sammanfattning : Bakgrund Strömmar av brunalgen sargassum har drabbat Karibien i flera år, särskilt påtagligt det senaste decenniet, sedan år 2011. Den överväldiga mängden sargassum har förknippats med klimatförändringar och utsläpp av gödningsmedel i havet. LÄS MER

  4. 4. Från Camping till Glamping : En turismvetenskaplig studie kring implementering av glamping som verksamhetsutvecklingsstrategi för campingverksamheter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Anna Larsson; [2023]
    Nyckelord :camping; glamping; business development; sustainable tourism; environmental sustainability; camping; glamping; verksamhetsutveckling; hållbar turism; miljömässig hållbarhet;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga studie har haft fokus på att se huruvida fenomenet glamping kan implementeras som utvecklingsstrategi inom campingplatser i Västra Götaland och Värmland. Även miljömässig hållbarhet utifrån de deltagande verksamheterna har studerats för att möjliggöra för att se likheter och skillnader mellan verksamheter inom glamping, camping med glamping och för renodlade campingverksamheter. LÄS MER

  5. 5. Turismprojekt som möjlighet eller ond spiral : En studie av EU-projekt i Jämtland Härjedalen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :William Klemets; Mikael Wallberg; [2023]
    Nyckelord :Public funding; Projects; EU-funded projects; EU development policy; Tourism development; Tourism projects; Offentlig finansiering; Projekt; EU-finansierade projekt; EU:s utvecklingspolitik; Turismutveckling; Turismprojekt;

    Sammanfattning : EU:s sammanhållningspolitik har sedan 1980-talet varit ett verktyg för att investera och utveckla regioner. Utvecklingen sker genom olika strukturfonder och har de senaste decennierna finansierat stora delar av turismens utveckling, särskilt i turismintensiva regioner. LÄS MER