Sökning: "tvåspråkighet och identitet"

Visar resultat 11 - 15 av 45 uppsatser innehållade orden tvåspråkighet och identitet.

  1. 11. Föräldrars och assistenters syn på möjlighet till tvåspråkighet för förskolebarn med cochleaimplantat (CI)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Heléne Håkansson; Elin Söderstrand; [2014]
    Nyckelord :cochleaimplantat; tvåspråkighet; samarbete; identitet; förskola;

    Sammanfattning : Denna studies syfte har varit att utifrån föräldrars och assistenters erfarenheter, undersöka hur förskoleverksamhet för barn med cochleaimplantat (CI) upplevts och vilka önskemål som funnits när det gäller verksamhetens innehåll och organisation. Mot bakgrund av erfarenheter, vilka önskemål har föräldrar och assistenter om förskoleverksamhetens innehåll och organisation för barn med CI? Vilka uppfattningar som finns hos föräldrar och assistenter angående assistentens roll och ansvar kring tal och språkutveckling hos barn med CI samt vilken påverkan en integrerad avdelning kan ha för dessa barn i deras tal och språkutveckling? Den metod som har använts för att kunna undersöka dessa frågor är en kvalitativ intervjumetod med föräldrar och assistenter i en mindre kommun. LÄS MER

  2. 12. Två- och flerspråkighet på förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarnas förhållningssätt, betydelse av deras språkliga bakgrund och deras praktiska insatser kring språkutveckling hos två-och flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Shazia Sadaf; [2013]
    Nyckelord :Mother tongue; bilingual and multilingual learning; interculturalisation; identity; ethics; tvåspråkighet; modersmål; interkulturalitet; identitet; etnicitet;

    Sammanfattning : Bilingualism and multilingualism have always existed in Sweden. Preschool teachers must provide a stimulating pedagogical environment adapted to bilingual children. The purpose of this examination is to study the perspective of the preschool teachers and their knowledge regarding bilingual and multilingual children. LÄS MER

  3. 13. Función del castellano como lengua materna en la formación del bilingüismo de hispanohablantes en Suecia

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :María Cielo Martínez Machicao; [2013]
    Nyckelord :tvåspråkighet; kodväxling; språkutveckling; modersmål; kommunikativ kompetens; kulturell identitet; bilingüismo; cambio de código; desarrollo del lenguaje; lengua materna; competencia comunicativa; sociolingüística; sociopragmática; identidad cultural;

    Sammanfattning : El objetivo de este trabajo es averiguar la función que cumple la enseñanza del castellano como lengua materna en la formación del bilingüismo de hispanohablantes en Suecia. La hipótesis es que con la influencia positiva que la lengua materna ofrece, la proyección de ella, hace que exista el interés por más tiempo de enseñanza de idioma materno. LÄS MER

  4. 14. Tvåspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Joana Svensson; [2013]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskolan; identitet; modersmål; språkutveckling; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger säger sig arbeta för att stödja de tvåspråkiga barnens språkutveckling och även att ta reda på vilka problem som kan inträffa under arbetets gång. Jag använder en semistrukturerad intervju för att få en uppfattning av förskollärarens tankegångar. LÄS MER

  5. 15. Nyanlända elevers berättelser om mötet med den Svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Salwan Ahmed Alwan Aloudah; [2013]
    Nyckelord :andraspråk; modersmål; nyanlända elever; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka nykomna elevers upplevelser av hinder och möjligheter som de möter i den svenska skolan och om de själva kan se eventuella orsaker som hindrar respektive främjar deras utveckling till inlärning och självutveckling. Kunskapsbakgrunden innehåller teoretiska aspekter från tidigare forskning som ger oss en översikt om nyanlända elevers svårigheter och belyser vikten av modersmålsundervisningen för dessa elever när det gäller att lära sig det svenska språket. LÄS MER