Sökning: "undersökning skrift och talspråk"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden undersökning skrift och talspråk.

  1. 1. Ungdomars attityder till klotter : En undersökning av klottrets försvinnande, vart har det flyttat och varför?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Mathilda Hendin Hoeckr; [2020]
    Nyckelord :klotter; ungdomar; graffiti; sociala medier;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks gymnasieungdomars attityder till klotter i skolmiljö. I studien har 20 gymnasieelever från två olika skolor och gymnasieprogram intervjuats, och som komplement till intervjustudien har observationer genomförts på de båda skolorna. Observationsstudien visar att skolmiljöerna är så gott som rena från klotter. LÄS MER

  2. 2. Att översätta diskursmarkörer: En undersökning av now, well, you know och I mean i översättning till svenska

    Master-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Rebecka Forsell; [2017]
    Nyckelord :lexikal översättning; pragmatisk översättning; Diskursmarkörer; diskurspartiklar; talspråk i skrift; parsing; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I denna masteruppsats undersöks hur fyra engelska diskursmarkörer översätts till svenska. Diskursmarkörerna i fråga är now, well, you know och I mean. LÄS MER

  3. 3. Första- och andraspråkselevers ordförråd : En undersökning av elevtexter från nationella provet i svenska och svenska som andraspråk, åk 6, år 2013

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Uggla; [2017]
    Nyckelord :Ordförråd; elevtextanalys; första- och andraspråkselever; funktionell grammatik;

    Sammanfattning : Ett brett och djupt ordförråd är en av de absolut viktigaste komponenterna för att kunna förstå och prestera i alla skolans ämnen. Andraspråkselever kan dock börja den svenska skolan utan ett basordförråd på cirka 8000 ord och skall lära in det samtidigt som de skall lära in de 3000 nya ord per år som förstaspråkselever lär sig. LÄS MER

  4. 4. Dom skriver rätt, dem skriver fel : En kvantitativ undersökning i felanvändandet av de och dem i text och frågan om talspråk bör tillåtas i skrift

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Malin Alm; Jasmine Larsson; [2016]
    Nyckelord :De; dem; dom; svenskt språkbruk; pronomen; språknormer; språkreform; talspråk;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks språkbruket av de/dem/dom hos svenska skolelever i årskurserna 4–6, 8–9 och i olika årskurser inom tre olika gymnasieprogram. 165 elever i grundskolan och gymnasiet har svarat på en enkät utformad för att undersöka kunskapen i distinktionen mellan de/dem. LÄS MER

  5. 5. Den absolut hetaste språkriktighetsfrågan: Dom. En korpusundersökning av de, dem, dom och di i tre olika genrer.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Emilie Sahlberg; [2015-02-25]
    Nyckelord :personliga pronomen; språkriktighet; skolämnet svenska;

    Sammanfattning : Sedan 1950-talet har pronomenet dom, både i skrift- och talspråk, väckt känslor och diskussion bland språkvetare, svensklärare och språkintresserad allmänhet i Sverige. Dom-formen anses idag vanlig i talspråk, men frågan ifall det är korrekt att använda formen istället för de språktekniskt korrekta kasusdistinktionerna de och dem även i skrift, är fortfarande aktuell idag. LÄS MER