Sökning: "undersökningsansats"

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade ordet undersökningsansats.

  1. 21. Vilka krav ställer revisionsbyråerna på nyutexaminerade studenter vid rekrytering? Vilka krav väger tyngst?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Rade Galic; Goran Vladic; [2008]
    Nyckelord :rekrytering; revisionsbyråer; nyutexaminerade studenter; arbetskrav;

    Sammanfattning : Slutet av våra högskolestudier närmar sig. Många studenter kommer att söka arbete på någon av de revisionsbyråerna inom Sverige. Med tanke på att just redovisningsinriktningen, inom ekonomiutbildningen, har blivit allt mer populär kan vi konstatera att konkurrensen blir allt hårdare. LÄS MER

  2. 22. Granskning av årsredovisningar i engelska fotbollsklubbar

    Magister-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Magnus Gustavsson; Selma Rizvanovic; Fredric Waern; [2007]
    Nyckelord :årsredovisningar;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka och jämföra hur de engelska fotbollsklubbarnas årsredovisningar ser ut. Vi har dessutom valt att undersöka om klubbarna följer de gällande regler som finns samt om deras årsredovisningar ger en rättvisande bild över klubbens ekonomiska ställning. LÄS MER

  3. 23. Företagens underlåtelse att göra nedskrivningar - Trots indikation på nedskrivningsbehov av immateriella enligt IAS 36

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Bjelkne; Henrik Sjölander; [2007]
    Nyckelord :Nedskrivningar; IAS 36; Agentteori; Positiv redovisningsteori; Institutionell teori; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att identifiera de faktorer som ligger till grund för företagens underlåtelse att göra nedskrivningar trots extern indikation på nedskrivningsbehov. Undersökningsansats är induktiv. Metoden för undersökningen är en fallstudie genom en dokumentstudie och e-post intervjuer. LÄS MER

  4. 24. Atlas Copco möter employer branding - en strategistudie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Marta Banach; [2007]
    Nyckelord :Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Employer branding handlar om en strategi ett företag kan använda för att bygga en identifierbar och unik identitet som arbetsgivare i syfte att kunna attrahera, motivera och kvarhålla nuvarande och framtida anställda. Studieobjektet: Altas Copco, ett globalt svenskt industriföretag som aktivt arbetar utefter strategin employer branding Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur employer branding används på företaget Atlas Copco utmed tre områden: attrahera anställda, kvarhålla och motivera anställda samt utvärdering och effekt av strategin. LÄS MER

  5. 25. Mäta nytta och effekter av en IT-investering : Fallstudier från tre företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Johnny Albertsson; Jimmy Emanuelsson; Frida Hedenstedt; [2007]
    Nyckelord :it-investering; behov; uppföljning; mätbara effekter; affärsnytta;

    Sammanfattning : IT-investeringar har ofta till syfte att stödja verksamheten och att möjliggöra för företaget att producera och förse sina kunder med de tjänster och service som man har för avsikt att leverera. Att göra en IT-investering innefattar inte bara kostnader, utan en omfattande IT-investering innebär även stora förändringar i verksamheten. LÄS MER