Sökning: "undervisning i engelska ämne"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden undervisning i engelska ämne.

  1. 1. Teknik, engelska och hållbar utveckling : En kvalitativ studie hur hållbar utveckling framträder i ämnena teknik och engelska i läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Magnus Disebäck; Almina Alkhaldi; [2022]
    Nyckelord :Sustainable development; Curriculum analysis; Technics; English; Hållbar utveckling; Läroplansanalys; Teknik; Engelska; Agenda 2030; Undervisning;

    Sammanfattning : Currently the Education for sustainable development practices obtain a critical spot in Swedish education, owing to its prominent position in international educational policy. This qualitative analysis, based on the Pragmatism Theory, aims in the first place to investigate in what way Agenda 2030 relate to the Swedish curriculum, and how it has changed between Lgr 11 and Lgr 22. LÄS MER

  2. 2. Engelska i och utanför skolan : Hur elever i åk 9 lär sig engelska och hur det påverkar deras motivation i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Michael Gonzalez; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Elever möter det engelska språket både utanför och i skolan på olika sätt. Kontakten med språket i olika situationer utanför skolan bidrar till en form av inlärning som genererar olika slags kunskaper, erfarenheter och motivation hos eleverna. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkar digitaliseringen den enskilde lärarensundervisning i ämnet Hem- och konsumentkunskap?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Victor Holm; [2022]
    Nyckelord :Digitization; digital tools; IT knowledge; Digitalisering; digitala verktyg; IT-kunskap;

    Sammanfattning : Svenska skolan har genomgått många förändringar, däribland inkluderingen av digitala hjälpmedel i undervisningen. Ökad användning av digitala verktyg ställer krav på lärarna, det vill säga att de måste öka sitt digitala kunnande i takt med utvecklingen. LÄS MER

  4. 4. Jag kan svenska, engelska och tyska men jag är inte flerspråkig : En språkideologisk analys av lärares syn på flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Julia Buchalle Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; enspråkighetsnorm; språkideologi; språkhierarki;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka lärares syn på flerspråkighet i grundskola, gymnasieskolan och vuxenutbildningen, utreda om det existerar enspråkiga och språkhierarkiska föreställningar kring lärarnas uppfattningar samt om det skilde sig mellan SVA/SFI-lärare och lärare i övriga ämnen. Studien undersökte 130 informanter om deras syn på flerspråkighet genom en webbaserad enkätstudie. LÄS MER

  5. 5. Berättande och berättelser i engelsk-undervisning : En undersökning om berättelsers användning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Britt Edvardsson; Eva García Fornet; [2020]
    Nyckelord :berättande; berättelser; engelska; examensarbeten; ordförråd;

    Sammanfattning : Berättandet och berättelser är ett flexibelt pedagogiskt redskap. Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt och i vilken utsträckning berättelser används i språkundervisning. Vi har valt lärare med engelska som inriktning för att få ett bredare underlag då näst intill alla elever läser detta ämne. LÄS MER