Sökning: "undervisnings analys"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden undervisnings analys.

  1. 1. Hur påverkar Open AI:s ChatGPT den svenska universitets- och högskoleutbildningen? Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Petter Signell; Dorra Avila; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Generative AI; Examination tools; Teaching tools; Incorrect facts; Examination cheating; Knowledge; Competence; ChatGPT; Generativ AI; Examinationsmetoder; Undervisningsmetoder; Faktafel; Examineringsfusk; Kunskap; Kompetens;

    Sammanfattning : Det problem som denna studie fokuserar på är den påverkan Open AI:s nya version av chattboten ChatGPT har på högskoleutbildningen. ChatGPT har fått en enorm spridning bland inte minst universitets- och högskolestudenter och snabbt skapat osäkerhet bland landets utbildningsanordnare. LÄS MER

  2. 2. Laborativt material och flerspråkiga elevers lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Maya Mohtadi; Samar Noaman; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie undersöker hur användandet av laborativt material kan stödja flerspråkiga elevers lärande i matematik i F-9. Det växande antalet flerspråkiga elever i dagens Sverige ställer stora krav på lärarens pedagogiska och praktiska kunskaper. LÄS MER

  3. 3. Multivariat dataanalys för att undersöka skillnader i undervisnings- och bedömningspraxis i kursen kemi 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Daniel Larsson; [2018]
    Nyckelord :Formativ bedömning; Frekvenser av undervisningsmoment; Multivariat dataanalys; Principalkomponentsanalys PCA ; Partial Least Squares Discriminant Analysis PLS-DA ; Kartläggning; Enkätundersökning; Elevupplevelser; Nyckelstrategier för formativ bedömning.;

    Sammanfattning : Trots att det inom forskningsvärlden propageras för formativ bedömning, kan man i dagsläget notera en mycket stor variation gällande införlivandet av, samt effekter av, formativ bedömning i skolor. Metoder för att kartlägga formativ bedömningspraxis fordras för att kunna särskilja på ”god” respektive ”mindre god” formativ bedömningspraxis. LÄS MER

  4. 4. Framåtsyftande retorikundervisning? : En analys av lärares utsagor om undervisnings-/återkopplingsmetoder och didaktisk forskningslitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Erik Englund; [2018]
    Nyckelord :Aktiva inlärare; konstruktiv länkning; systematisk framåtsyftande återkoppling; inlärningsmål; processinriktat lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this survey is to analyse how systematic feed-forward is described in national and international assessment research, and relate it to swedish teachers descripton of their use of systematic feed forward in their daily work to help students reach the learning-goals in oral presentation in Swedish 2. The methods of this survey are a combination of semi-structured interviews, and a literature study, and the material is interpreted with phenomenography. LÄS MER

  5. 5. "Allt vi gör är lite fejk känns det som…" : En kvalitativ intervjustudie med nio högstadieelever kring friluftslivsundervisning och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Kim Dollevoet; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur friluftslivsundervisningen och bedömningen av kunskaper inom friluftsliv ser ut på en högstadieskola. - Vad är elevernas uppfattningar av friluftsundervisningen under högstadiet? - Vad är elevernas uppfattningar av bedömningen av friluftslivsundervisningen på högstadiet? Metod Studien består av tre kvalitativa gruppintervjuer med totalt nio högstadieelever, tre elever från åk 8 och sex stycken elever från årskurs 9. LÄS MER