Sökning: "Examination cheating"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Examination cheating.

  1. 1. Skilja mellan mänskligt och artificiellt skrivna texter : Experimentell undersökning av universitetslärares bedömningsförmåga samt självskattning gentemot verktyget ChatGPT

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Angus Bakke; Sebastian Ohlson; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; UTAUT; University teachers; Students; Acceptance; ChatGPT; UTAUT; Universitetslärare; Studenter; Acceptans;

    Sammanfattning : Idag finns möjligheten att skriva texter med chatbots som är en form av artificiell intelligens. En av de framträdande chatbotarna är ChatGPT som exempelvis kan generera text. På universitetet förekommer det examinationsuppgifter där studenter skriver texter. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar Open AI:s ChatGPT den svenska universitets- och högskoleutbildningen? Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Petter Signell; Dorra Avila; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Generative AI; Examination tools; Teaching tools; Incorrect facts; Examination cheating; Knowledge; Competence; ChatGPT; Generativ AI; Examinationsmetoder; Undervisningsmetoder; Faktafel; Examineringsfusk; Kunskap; Kompetens;

    Sammanfattning : Det problem som denna studie fokuserar på är den påverkan Open AI:s nya version av chattboten ChatGPT har på högskoleutbildningen. ChatGPT har fått en enorm spridning bland inte minst universitets- och högskolestudenter och snabbt skapat osäkerhet bland landets utbildningsanordnare. LÄS MER

  3. 3. Vill du öppna dörren till klassrummet så att AI:n får komma in? : En innehållsanalys av diskursen om AI och utbildning i början av 2023.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Linderholm; [2023]
    Nyckelord :AI; AIED; AI ED; AI literacy; democracy literacy; ICT literacy; digital literacy; 21st century skills; social studies didactics; AI; AIED; AI ED; AI-literacy; democracy literacy; IKT-literacy; digital literacy; 2000-talskompetens; samhällskunskapsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna undersökning har syftat till att undersöka hur AI anses kunna påverka undervisningen i skolan och samhällskunskapsämnet. Studien baseras på den diskurs som råder inom ämnet. Undersökningen baseras på material i form av tidningsartiklar, en intervju med en forskare och en fokusgruppsintervju. LÄS MER

  4. 4. A thesis that writes itself : On the threat of AI-generated essays within academia

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :August Olsson; Oscar Engelbrektsson; [2022]
    Nyckelord :Academic dishonesty; Artificial Intelligence; GPT-3; Natural Language Processing;

    Sammanfattning : Historically, cheating in universities has been limited to smuggling notes into exams, unauthorized cooperation, plagiarism and using ghost writers. New improvements in natural language processing now allow students to easily generate text, that is both unique and, in many ways, indistinguishable from what a human would create. LÄS MER

  5. 5. FEM UTMANINGAR VID INFÖRANDET AV DIGITALA EXAMINATIONER : En kvalitativ studie om hur institutioner anpassat examinationsformer till följd av pandemin och distansundervisningen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Marcus Billström; Hans-Peter Eriksson; Adam Forngren; [2022]
    Nyckelord :Digitala examinationer; Distansundervisning; E-examinationer; Digital examination;

    Sammanfattning : The world is currently in the aftermath of the covid-19 pandemic where our lives and our society are slowly beginning to return to normal. Sweden, among many other countries, implemented regulations regarding social distancing, which had a huge impact among the institutions within Sweden's higher education system. LÄS MER