Sökning: "undervisningsmetoder teknik förskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden undervisningsmetoder teknik förskolan.

  1. 1. Införandet av digitalisering i Förskolan : - Förskollärares uppfattning om nuvarande Normer och Praxis

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Zainab Sirka; Rana Rashed Talib; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; Förskola; Pedagogiskt verktyg; Tradition; Normer; Praxis;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie syftar till att analysera förskollärares uppfattning i samband med införandet av digitala teknologier inom förskoleverksamheten samt undersöka hur dessa attityder och beteenden påverkas av etablerade normer och riktlinjer inom förskolan. Studien besvarar frågeställningarna om hur förskollärare anpassar sig till den ökande digitaliseringen, hur de förhåller sig till införandet av digitala verktyg, samt vilka konflikter och dilemman som uppstår mellan traditionella pedagogiska normer och de möjligheter som digitala verktyg erbjuder inom förskolan. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Masoume Nazari; Ashrafsadat Riazy; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga barn; förhållningssätt; förskola; förskollärare; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes hur förskollärare aktivt arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska hos flerspråkiga barn. Studiens frågeställningar grundas i ett sociokulturellt perspektiv, fokuserade på förskolan som en social miljö där interaktion och kulturella verktyg är nyckelkomponenter för att stödja barnens lärande och språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Vi ska, vi vill, vi kan : en studie om hur förskolans personal anser sig arbeta med de digitala verktygen som komplement till undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Fanny Bergqvist; Kamilla Fonsmar Björk; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; förskola; lärande; komplement; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund: I den nyligen reviderade läroplanen för förskolan (2019) förtydligades nya riktlinjer i förskoleverksamhet gällande användning av digital teknik och det slås fast att förskolans uppdrag är att verksamhetens arbete med digitala verktyg förblir kontinuerligt och ett komplement till ordinarie undervisningsmetoder. Digitala verktyg blir ett allt vanligare hjälpmedel inom förskolan och förskolan har en viktig roll när det gäller att förbereda barnen för det moderna samhället. LÄS MER

  4. 4. "Catch the moment"- ämneskunskaper är betydelsefulla : En studie om förskolläraren och teknikämnets didaktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ida Gustavsson; Linda Ekström; [2020]
    Nyckelord :Technology; teaching; didactics; preschool teacher; preschool; Teknik; undervisning; didaktik; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i fyra förskollärares erfarenheter kring teknikundervisning i förskolan, med syfte att utifrån ett didaktiskt perspektiv bidra med kunskap om hur förskollärare undervisar i teknik på förskolan. De tre frågeställningarna som synliggör syftet är: Hur beskriver förskollärare ämnet teknik i förskolan, det vill säga vad innefattar ämnet? Hur bedrivs teknikundervisningen på förskolan, det vill säga med vilka undervisningsmetoder genomförs ämnet? Vilka svårigheter och möjligheter upplever förskollärare med teknikundervisningen i förskolan? Studien har en kvalitativ ansats och med hjälp av semistrukturerade intervjuer har data samlats in. LÄS MER