Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 162 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Financial Technology's effect on the Swedish banking Industry - A study on competition and competitive strategies

    Master-uppsats, Lunds universitet/Produktionsekonomi

    Författare :Douglas Wilsby; Knut Winström; [2023]
    Nyckelord :FinTech; competition; competitive strategy; digitalisation; technology; Open Banking; Strategy; Business model; Digital.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Titel: Financial Technology's effect on the Swedish banking Industry - A study on competition and competitive strategies Authors: Douglas Wilsby, Industrial Engineering 2018, LTH; Knut Winström, Mechanical Engineering 2018, LTH Supervisor: Ingela Elofsson, Division of Production Management at Faculty of Engineering LTH Background: The rapid advancement of technology has the potential to disrupt established industries, including the banking sector. Companies that fail to adapt to technological shifts risk losing their competitive advantage and face challenges. LÄS MER

  2. 2. Identitetsskapande genom hållbar konsumtion : En kvantitativ studie av miljöbilar ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Alexander Braxell; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Klimatfrågan är en av dagens mest aktuella frågor och på internationell och nationell nivå beslutas om miljömål i samhället. Strävan efter hållbarhet genomsyrar alla områden och då transportbranschen med höga utsläpp för personbilar bidrar negativt till klimatet ställs krav på att införa nya miljövänliga lösningar. LÄS MER

  3. 3. Etik inom influencer marketing ur ett konsumentperspektiv : En kvantitativ studie bland sociala medier-användare i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Carl-Ludwig Grafoson; Nina Törnblom; [2023]
    Nyckelord :etik; sociala medier; influencer marketing; influencers; marknadsföring; konsumentbeteende; följare;

    Sammanfattning : Titel: Etik inom influencer marketing ur ett konsumentperspektiv - En kvantitativ studie  bland sociala medier-användare i Sverige.  Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Carl-Ludwig Grafoson och Nina Törnblom  Handledare: Blanca Astrid Moreno  Datum: 2023 – Juni  Syfte: Studiens syfte är att kartlägga hur vuxna användare av sociala medier i Sverige förhåller sig till olika aspekter av etik inom influencer marketing. LÄS MER

  4. 4. Influencer marketing och parasociala relationers maktutövande på konsumenter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Astrid Johansson; Ayan Qazi; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; parasociala relationer; makt; konsumtionsbeteende.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur influencer marketing och parasociala relationer påverkar konsumenters konsumtion av skönhetsprodukter. För att besvara syftet har vi använt oss av två forskningsfrågor som lyder: “Vilken roll har sociala medier i konsumenternas val av skönhetsprodukter?” och “Varför köper konsumenter produkter som influencers rekommenderar?”. LÄS MER

  5. 5. Djurförsäkringen ur ett konsumentperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Angelica Ruuth; [2023]
    Nyckelord :pet insurance; insurance; dog insurance; cat insurance; djurförsäkring; försäkring; hundförsäkring; kattförsäkring;

    Sammanfattning : The longstanding companionship between humans and pets, particularly cats and dogs, has evolved to the point where they are considered integral members of the family. However, despite their elevated status in our lives, the legal classi- fication of pets as objects remains prevalent in insurance law. LÄS MER