Sökning: "utomhusgård"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet utomhusgård.

  1. 1. "Vadå, är ni inte alltid utomhus?" : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar för att skapa en pedagogisk miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Faraasen; Malin Gummesson; [2018]
    Nyckelord :I Ur och Skur; förskola; miljö; utomhusgård; medpedagoger; pedagogik;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som handlar om hur förskollärare på I Ur och Skur-förskolor arbetar för att skapa en pedagogisk miljö. Syftet med denna studie är att undersöka och bidra med kunskap om hur förskollärare på flera I Ur och Skur-förskolor arbetar för att göra sin miljö pedagogisk samt vilken roll förskollärarna uppger att de intar på utomhusgården. LÄS MER

  2. 2. Hur barn använder sig av förskolans utomhusmiljö : utifrån ett genuspespektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Tilda Hurtig; [2017]
    Nyckelord :förskola; genusperspektiv; lekredskap; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en förskolas utomhusgård är utformad och hur den används av barnen i den fria leken ur ett genusperspektiv. Utgångspunkten i studien är att ta reda på vilka ytor som barnen använder av förskolans utomhusmiljö och om det finns en skillnad mellan var pojkar och flickor befinner sig. LÄS MER

  3. 3. Alleman på däck! : Könsroller konstrueras i leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anngelica Nyberg; Felicia Manni; [2015]
    Nyckelord :Feministisk poststrukturalism; subjektsteorier; performativa handlingar; utomhuspedagogik; förskola.;

    Sammanfattning : Den här studien utgår från syftet av att undersöka vad olika konstruktioner av utomhusmiljöer som förekommer i förskolevardagen kan erbjuda barn som subjekt och deras roller i den fria leken. Avsikten är att studera hur barn agerar beroende på kulturella och sociala influenser samt vilka positioner som uppstår mellan barn i relation till olika utomhusmiljöer genom det verbala samt kroppsligt uttryckta språket. LÄS MER

  4. 4. -"Ska vi testa när skottkärran åker nedför rutschkanan?" : Barns samspel och lek i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ida Loimi; Malin Olofsson; [2015]
    Nyckelord :Utomhusgård; samspel; lek; karaktär; barn; förskola;

    Sammanfattning : Alla förskolegårdar ser olika ut, placering, utformning och yta varierar från gård till gård. De förutsättningar och erbjudande barnen får kan ha betydelse för hur barns samspel och lek möjliggörs på gården. Syftet med denna studie är att undersöka hur barns samspel och lek gestaltar sig på två förskolegårdar. LÄS MER

  5. 5. Att utveckla en förskolegård : exemplet Kungstäppan

    L3-uppsats, SLU/Dept. Of Landscape Architecture, Planning and Management

    Författare :Johanna Lööw; [2007]
    Nyckelord :barn; förskola; lek; lekplatser;

    Sammanfattning : Studies in the recent years have showed that the preschool playground is important for both the physical and emotional development of children. The Botkyrka local government has decided to improve their preschool playgrounds in order to take advantage of these studies. LÄS MER