Sökning: "medpedagoger"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet medpedagoger.

  1. 1. ”Men det handlar nog mycket om hur vi bjuder in” : En kvalitativ studie om hur pedagoger skapar förutsättningar för vårdnadshavares inflytande via den dagliga kommunikationen i förskolans utbildning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anton Karlsson; Julia Wetterholm; [2023]
    Nyckelord :Inflytande; pedagog; vårdnadshavare; förskola; samverkan; kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur vårdnadshavare ges möjlighet till inflytande i förskolans utbildning. Föreliggande studie ämnar undersöka hur pedagoger i samverkan med vårdnadshavare via den dagliga kommunikationen skapar förutsättningar för detta. LÄS MER

  2. 2. ”Det är väl bara att kunna starta plattanoch använda den” : Pedagogers uppfattningar om deras kompetenser för attanvända lärplattan i enlighet med strävansmålen i läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Garefelt; Maja-Stina Bervelius; [2019]
    Nyckelord :Förskolan; implementering; kompetenser; läroplanen; lärplatta; uppfattningar;

    Sammanfattning : Tillämpningen av den reviderade läroplanen träder i kraft den 1 juli 2019. Detta medför större krav påpedagogernas kompetenser i digitala verktyg och tidigare forskning antyder att pedagoger uppfattarsig osäkra i arbetet med digitala verktyg. LÄS MER

  3. 3. "Vadå, är ni inte alltid utomhus?" : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar för att skapa en pedagogisk miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Faraasen; Malin Gummesson; [2018]
    Nyckelord :I Ur och Skur; förskola; miljö; utomhusgård; medpedagoger; pedagogik;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som handlar om hur förskollärare på I Ur och Skur-förskolor arbetar för att skapa en pedagogisk miljö. Syftet med denna studie är att undersöka och bidra med kunskap om hur förskollärare på flera I Ur och Skur-förskolor arbetar för att göra sin miljö pedagogisk samt vilken roll förskollärarna uppger att de intar på utomhusgården. LÄS MER

  4. 4. Högläsning ur elektroniska böcker : En kvalitativ studie om en ny företeelse av högläsningspraktiker inom förskolans verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Helin Yorgun; [2017]
    Nyckelord :förskola; literacy; högläsning; elektroniska böcker; sociokulturellt perspektiv; interaktionsanalys; handling; stöttning; medierande redskap; förskollärare; pedagoger.;

    Sammanfattning : Med grund i tidigare forskning som belyser problematiken om att barn lämnas ensam med digitala verktyg vid högläsning av elektroniska böcker har denna studie fokuserat på högläsning av elektroniska böcker med pedagoger. Syftet med studien är att undersöka vilka kunskaper inom literacy som konstitueras när pedagoger läser högt ur elektroniska böcker. LÄS MER

  5. 5. Handdockans möjligheter som pedagogiskt redskap i sagans värld

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Westerblom; Farah Taha; [2014]
    Nyckelord :Fantasi; handdockan; literacy; mediering; sagan; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få kunskap om hur och i vilka situationer handdockan används pedagogisktför att fånga barnen in i sagans värld. Olika möjligheter och metoder på hur handdockan kananvändas ska även påvisas. LÄS MER