Sökning: "utomhuspedagogik naturorienterande ämnen"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden utomhuspedagogik naturorienterande ämnen.

  1. 1. "Allting finns inte i en bok, de måste verkligen se det på riktigt" : Lärares beskrivningar om användningen av utomhuspedagogik inom de naturorienterande ämnena i grundskolans årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennifer Ström; [2023]
    Nyckelord :outdoor education; biology; nature; science; teacher; utomhuspedagogik; biologi; närmiljö; naturorienterande ämnen; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om varför vissa lärare väljer att bedriva utomhuspedagogik medan andra inte gör det. Studien har två frågeställningar varav den ena berör vad lärare i grundskolans årskurs 4–6 ser för möjligheter och hinder med utomhuspedagogik. LÄS MER

  2. 2. Utomhusundervisning eller inte? : En studie om elevers och deras lärares erfarenheter av utomhusundervisning i de naturorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Gunnarsson Wikholm; [2022]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskola, förskoleklassen och fritidshemmet (2011: reviderad 2019) beskriver hur elever ska få möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser. För att ge eleverna egna upplevelser behöver undervisningen delvis bedrivas utomhus. LÄS MER

  3. 3. Vad har utomhuspedagogik för effekt på elevernas lärande i de naturorienterande ämnena? : En litteraturstudie om effekten av utomhuspedagogik för lågstadieelevernas lärande inom de naturorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanan Edwan; [2022]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; lärandet; lågstadieelever; naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbetet är att undersöka vad utomhuspedagogik har för effekter på elevernas lärande i de naturorienterande ämnena. Undersökningen sker genom en systematisk litteraturstudie där har jag samlat forskning kring mitt valda område. LÄS MER

  4. 4. Lärande och utveckling i relation till utomhuspedagogik : En kvalitativ undersökning hur lärare i de naturorienterande ämnena använder sig av utomhusundervisning i årskurserna 4–6 respektive 7–9 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Joel Evensson; [2021]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; utomhusundervisning; platsens betydelse; skillnad årskurs 4–6 årskurs 7-9; skillnad mellanstadiet högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i naturorienterande ämnen bedriver utomhusundervisning i årskurserna 4–6 respektive 7–9 samt vilka fördelar och utmaningar de upplever med metoden. Fyra frågeställningar har använts i undersökningen och för att besvara dessa har data samlats in genom kvalitativa intervjuer med tre lärare från mellan- respektive högstadiet. LÄS MER

  5. 5. Användningen av läroboken i naturorienterande ämnen på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Matilda Borén; [2021]
    Nyckelord :Centralt innehåll; LGR11; Läromedel; Läroboken; Naturorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i läroplanens centrala innehåll undersöktes lärares användning och komplettering av läroboken i undervisningen. Fem svarade på en enkät kring deras användning av läroboken. Enkäterna sammanställdes i stapeldiagram och textform. LÄS MER